TAWANAN KOMANDER CAUCASUS

SINOPSIS NOVEL KESELURUHAN

Novel ini mengisahkan Farhani dan rakan-rakannya berusaha mereka untuk kembali ke pangkuan keluarga masing-masing dengan selamat setelah menjadi tawanan tentera kumbang. Cerita bermula apabila warga Sekolah Menengah Seri Kencana dan penduduk kampung dikejutkan dengan berita kehilangan Kim Yong yang keluar mencari kumbang di pinggir hutan di kampungnya. Pelbagai spekulasi tentang kehilangan Kim Yong telah dibuat. Sebagai rakan sekelas, Farhani, Chea Mei, Mira, Haikal, Devnath dan Wei turut bersimpati dan bersedih atas kehilangan Kim Yong. Mereka bersepakat menziarahi Puan Lee, ibu Kim Yong yang begitu sedih atas kehilangan anak tunggalnya itu.

Setelah sebulan berita kehilangan Kim Yong berlalu, Cikgu Salimah selaku guru Sains Tingkatan Satu Arif di Sekolah Menengah Seri Kencana telah memberikan satu tugasan kepada murid-muridnya untuk mencari serangga bagi memastikan zoo mini serangga yang diilhamkan di sekolah mereka itu menjadi suatu kenyataan. Dalam pembahagian tugasan itu, Farhani, Chea Mei dan Mira ditugaskan untuk mencari kumbang. Sementara itu, Haikal berasa terkilan kerana Cikgu Salimah tidak memberikan tugasan mencari kumbang itu kepadanya. Oleh sebab itu, Haikal memperlekehkan kewibawaan Farhani dan rakan-rakannya untuk mencari kumbang tersebut. Farhani bertekad untuk mendapatkan kumbang tersebut.

Bagi melengkapkan tugasan yang diarahkan oleh Cikgu Salimah, Farhani, Chea Mei dan Mira telah bersetuju dan bersepakat untuk mencari kumbang di dusun datuk Farhani. Disebabkan Farhani tiba awal di dusun datuknya, dia mengisi masa menunggu kedatangan Mira dan Chea Mei dengan mencari kumbang lebih dahulu sehingga pencariannya itu telah membawanya jauh ke dalam dusun datuknya. Akhirnya, Farhani menemukan sebuah rumah lama dan masuk ke dalam rumah lama itu. Dia menemukan anak tangga yang menuruni ke ruang bawah tanah hingga membawanya ke dimensi kerajaan kumbang. Sementara itu, Mira dan Chea Mei telah tiba di dusun datuk Farhani setengah jam lewat daripada masa yang telah dijanjikan. Mereka tidak nampak kelibat Farhani di situ.

Chea Mei dan Mira terkejut apabila ibu Farhani, iaitu Puan Asmah memaklumkan bahawa Farhani telah pergi ke dusun datuknya selepas solat zuhur. Ibu Farhani bersedih atas kehilangan Farhani memandangkan Farhani ialah anak bongsunya. Encik Adnan, bapa Farhani meminta isterinya bertenang dan bersabar. Peristiwa kehilangan Farhani dan Kini Yong yang dikaitkan dengan kejadian mereka keluar mencari kumbang telah menjadi perbualan masyarakat setempat dan seluruh rakyat Malaysia. Cikgu Salimah berasa bersalah atas kehilangan Farhani. Dia mengajak murid-murid di kelas Tingkatan Satu Arif menjejaki kehilangan misteri Farhani di dusun datuk Farhani. Di dalam dusun datuk Farhani, mereka telah menemukan sebuah rumah usang. Haikal telah mengajak Devnath dan Wei untuk kembali semula pada malamnya untuk menjejaki kehilangan Farhani di ruang bawah tanah di rumah usang itu setelah mereka menemukan sapu tangan milik Farhani.

Kesilapan Farhani melangkah kakinya ke alam dimensi kerajaan kumbang menyebabkan dia telah ditawan oleh tentera Komander Caucasus. Farhani telah dibawa oleh kumbang Bara untuk menghadap Maharaja Tanduk di sebuah istana. Selepas itu, Farhani juga telah dikurung di dalam sebuah tabung uji bersaiz besar di sebuah makmal rahsia Komander Caucasus yang akan menjadikannya sebagai bahan uji kaji untuk mencapai impian Komander Caucasus menakluki dunia dan menguasai manusia. Di makmal rahsia itu, Farhani telah bertemu secara tidak sengaja dengan Kim Yong yang telah dilaporkan hilang selama sebulan lebih itu.

Komander Caucasus merupakan seekor kumbang yang tamak dan gila kuasa apabila dia dan tenteranya cuba merampas takhta kerajaan kumbang dengan menggulingkan takhta Maharaja Tanduk dan giat memburu Puteri Coleoptera dan para pengikutnya yang sedang bersembunyi. Suatu ketika, berlaku kejadian huru-hara sehingga menyebabkan Bara dan Dara Bintik yang merupakan pengikut Puteri Coleoptera bergegas menyelamatkan diri dengan membawa bersama Farhani dan Kim Yong. Di satu kawasan perkhemahan, Bara dan Dara Bintik telah membawa Farhani dan Kim Yong menghadap Puteri Coleoptera yang sangat baik dan sopan. Puteri Coleoptera memohon bantuan mereka berdua untuk menumpaskan Komander Caucasus yang kejam dan tidak berhati perut itu.

Sementara itu, ketika Haikal, Devnath dan Wei mencari jejak kehilangan Farhani di ruang bawah tanah rumah lama itu, mereka telah memasuki dimensi kerajaan kumbang sehingga mereka ditangkap oleh tentera kumbang Bara. Selepas tersedar daripada pengsan, mereka terkejut apabila mendapati mereka menjadi tawanan kumbang yang bersaiz besar di sebuah kawasan hutan. Mereka juga terkejut kerana telah bertemu semula dengan Farhani dan Kim Yong di situ yang berada dalam keadaan selamat. Farhani dan Kim Yong meyakinkan mereka bertiga bahawa kumbang-kumbang itu berhati baik dan merupakan sahabat mereka berdua. Sekali lagi kumbang Bara meminta bantuan daripada mereka berlima untuk membantu Puteri Coleoptera dan pengikutnya menewaskan Komander Caucasus dan tenteranya.

Tiba-tiba, mereka mendapat maklumat bahawa tempat persembunyian mereka itu telah dikesan oleh tentera Caucasus sehingga menyebabkan Puteri Coleoptera, semua pengikutnya, Farhani, dan empat orang rakannya terpaksa meninggalkan tempat itu. Setelah menempuh perjalanan yang memenatkan, akhirnya mereka tiba di tempat persembunyian baharu. Lima buah khemah berjaya didirikan. Tidak lama kemudian, tempat persembunyian mereka telah diserang hendap oleh tentera Komander Caucasus setelah mendapat maklumat daripada si pembelot, Dara Bintik.

Dalam serang hendap itu, Haikal, Devnath dan Wei telah ditangkap sekali lagi dan ditawan oleh tentera Komander Caucasus bersama-sama dengan Puteri Coleoptera dan Bara. Namun dalam serangan hendap itu, Farhani dan Kim Yong berjaya menyembunyikan diri masing-masing. Maharaja Caucasus yang telah menaiki takhta kerajaan kumbang dengan cara menggulingkan Maharaja Tanduk itu berasa amat marah apabila Kim Yong dan Farhani gagal ditangkap. Maharaja Caucasus mengarahkan tenteranya segera mencari Kim Yong dan Farhani yang amat diperlukan untuk dijadikan bahan uji ka|i bagi mencapai impiannya menakluki dunia dan manusia.

Pada suatu malam, Dara Merah, Farhani, Kim Yong, kunang-kunang, dan pengikut mereka telah menyusun strategi untuk menumpaskan Komander Caucasus dan tenteranya  melalui penggunaan cecair Endosulfansekali gus membebaskan semua tawanan yang dipenjarakan oleh Komander Caucasus. Akhimya, strategi yang telah dirancang itu digunakan pada satu tengah malam. Mereka berjaya menewaskan Komander Caucasus yang kejam dan para tenteranya sekali gus berjaya membebaskan Puteri Coleoptera, Bara, Maharaja Tanduk dan tiga orang rakannya, Haikal, Wei dan Devnath yang telah dikurung itu dengan selamat. Manakala, Komander Caucasus, Dara Bintik dan para tenteranya telah dikurung.

Puteri Coleoptera telah ditabalkan sebagai pemerintah kerajaan kumbang yang baharu. Puteri Coleoptera terhutang budi atas kerjasama dan bantuan danpada Farhani dan empat orang rakannya. Sebagai tanda terima kasih, Puteri Coleoptera menghadiahkan sebuah lambang kebesaran kerajaan kumbang yang diperbuat daripada logam perak berukir cantik kepada setiap seorang. Farhani dan empat orang rakannya telah dibenarkan untuk kembali ke pangkuan keluarga masing-masing, namun mereka kecewa kerana kepulangan mereka tidak dapat dilihat oleh ahli keluarga disebabkan mereka telah menjadi halimunan.

Setelah kata sepakat diambil, Farhani dan empat orang rakannya kembali ke dimensi kerajaan kumbang untuk bertemu dengan kumbang Bara. Setelah meminum serum yang diberikan oleh Bara, akhirnya mereka berjaya kembali menjadi manusia asal dan pulang ke pangkuan keluarga masing-masing dengan selamat. Berita kepulangan mereka telah mendapat liputan yang meluas daripada syarikat media cetak dan media elektronik. Namun, mereka bersepakat untuk merahsiakan cerita sebenar mereka yang menjadi tawanan kerajaan kumbang pimpinan Komander Caucasus.

 

TEMA

  • Tema novel ini ialah kegigihan remaja berdepan dengan berbagai-bagai cabaran dan rintangan. Situasi yang menyokong tema tersebut ialah;
  • Farhani gigih berdepan dengan cabaran dan peristiwa seperti peristiwa dia ditawan oleh Komander Caucasus dan peristiwa dia terpaksa menyelamatkan diri ketika menjadi orang buruan tentera Komander Caucasus.
  • Selain itu, kegigihan Farhani juga dapat dilihat berdasarkan peristiwa dia, Kim Yong, Dara Merah , dan kunang-kunang berusaha membebaskan Puteri Coleoptera,Bara dan tiga orang rakannya, iaitu Haikal, Devnath dan Wei yang telah menjadi orang tawanan dan dipenjarakan oleh Komander Caucasus. Farhani  dan empat orang rakannya juga berusaha sedaya-upaya untuk kembali ke pangkuan keluarga masing-masing.

Persoalan sesebuah karya tidak terhad; antara persoalan novel Tawanan Komander Caucasus ialah;

Bil Persoalan Contoh
1.       Perpaduan dalam kalangan generasi muda tanpa mengira perbezaan kaum dan agama Farhani, Chea Mei, Haikal, Devnath, Wei dan Kim Yong merupakan generasi muda yang berbeza kaum yang berkawan baik bersatu padu.

 

2.         Hubungan persahabatan tanpa mengenal latar belakang keturunan atau darjat seseorang Farhani dan rakan-rakannya bersahabat baik dengan Puteri Coleoptra yang memberikan hadiah kepada mereka sebelum mereka kembali ke dunia manusia
3.         Keberanian mengadapi cabaran Farhani dan rakan-rakanya tidak gentar berhadapan dengan cabaran ketika berhadapan dengan Komander Caucasus dan tenteranya yang sangat kuat
4.         Perasaan dendam membawa kerosakan kepada diri sendiri. Komander Caucasus endendami manusia  kerana banyak kumbang yang mati diracun dan dijadikan bahan uji kaji oleh manusia.  Dendamnya ini menyebabkan dia bertindak kejam terhadap manusia dan kaumnya sendiri, sebagai akibatnya dia juga musnah pada akhirnya.
5.         Bekerjasama dalam menentang kejahatan/kezaliman Farhani dan rakan-rakannya bekerjasama dengan Bara dan Dara Merah bekerjasama menentang Komander Causasus yang zalim.
6.         Semangat setia kawan yang tinggi membawa kebaikan bersama

 

Atas semangat setia kawan Haikal, Devnath dan Wei sanggup berhadapan dengan pelbagai ancaman untuk mencari Farhani yang telah hilang semasa mencari kumbang.
7.         Keberanian menentang kekejaman/ kezaliman

 

Farhani, Dara Merah dan Bara bersama mereka yang lain berani menentang Komander Caucasus yang kejam. Dia memenjarakan Puteri Coleopetra dan Bara kerana ingin merampas kuasa dan menjadi Maharaja Caucasus.
8.         Rasa bersalah akibat kesombongan diri

 

Kim Yong sedar dan berasa bersalah atas kesombongan dirinya selama ini.  Mujurlah rakan-raka sekelasnya bukan sahaja tidak ambil hati dan memulaukannya bahkan mereka menolongnya membebaskan diri daripada tawanan Komander Caucasu-
9.         Perbezaan kehidupan dalam dimensi kumbang dengan dengan dunia manusia Farhani dan Kim Yong dapat merasai dengan jelas perbezaan antara dimensi kumbang dengan dimensi manusia dari segi ketumpatan udara dan tempoh masa tempoh masa berlaku sesuatu kejadian atau peristiwa.
10.     Ketamakan seseorang untuk berkuasa hingga mengancam nyawa orang lain.

 

Puteri Coleoptera terpaksa menyembunyikan diri dan berpindah-randah akibat diburu sekaligus diancam bunuh oleh Komander Caucasus dan tenteranya yang tamak dan berhasrat untuk menjadi pemerintah kerajaan kumbang
11.     Keinginan untuk menakluki dunia dan menguasai orang lain Komander Caucasus telah menawan damengurung Kim Yong di dalam tabung uji balang kaca dalam makmal rahsianya. Kim Yong dikurung kerana dia akan dijadikan bahan uji kaji bagi tujuan mencapai cita-cita Komander Caucasus yang mahu menguasai manusia dan menakluki dunia
12.     Kasih sayang ibu bapa kepada anak-anak. –  Puan Lee, ibu Kim Yong dan Ibu bapa Farhani amat menyayangi anak, mereka amat bimbang dan sedih atas kehilangan Kim Yong dan Fahrani. Pelbagai usaha dilakukan oleh mereka untuk mencari Farhani.
13.     Sesetengah kejadian alam bersifat misteri hingga tidak terjangkau oleh akal manusia Kewujudan alam kumbang dalam cerita ini menyedarkan manusia bahawa adanya alam lain. Dalam keadaan tertentu manusia dapat menemukan alam lain dan mengalami pelbagai peristiwa ganjil dan pelik.
14.     Kepatuhan/kesetiaan pengikut kepada ketua atau pemimpin Tentera kumbang amat patuh kepada ketua mereka, Komander Caucasus mereka patuh pada arahan pemimpin.  Begitu juga kumbang kaum Bara dan spesies kumbang Sang Ubi begitu patuh dan setia kepada pemompin mereka Puteri Coleoptra.
15.     Kesungguhan mempertahankan budaya dan warisan bangsa. Nenek Chea Mei yang berketurunan Baba dan Nonya berbangga dengan warisan mereka.  Dia yang mahir pandai menyulam dan sentiasa memakai pakaian tradisional mereka baju kebaya.
16.     Toleransi / saling memahami antara kaum Devnath dan Wei  bertoleransi/memahami punca kelewatan Haikal datang di tempat mereka berkumpul kerana Haikal perlu menunaikan solat Isyak terlebih dahulu.

 

Watak dan perwatakan

-watak ialah termasuk latar belakang watak dan perwatakan merupakan sikap/sifat watak.

Farhani -Watak utama-13 Tahun

  • Anak bongsu dari enam orang adik-beradik
  • Mempunyai tiga orang abang dan dua orang kakak.
  • Murid tingkatan 1 Arif di Sekolah Menengah Seri Kencana.
  • Bapanya kerja sebagai renjer hutan manakala ibunya sebagai suri rumah
Perwatakan Farhani Contohnya
1.    Cekal dan tabah Farhani cekal dan tabah menempuh semua dugaan dan rintangan yang dilaluinya semasa menjadi tawanan Komander Caucasus
2.    Penyayang Farhani amat menyayangi ibu bapa dan ahli keluarganya
3.    Bertanggungjawab Farhani bertanggungjawab mencari kumbang.  Dia berusaha mencari kumbang seperti yang ditugaskan oleh Cikgu Salimah untuk menjayakan projek zoo mini di sekolahnya
4.    Bijaksana / bijak

– Dapat menerangkan habitat / lokasi kumbang ketika Chea Mei Cikgu Salimah.

– Farhani bijak menyusun strategi untuk menumpaskan tentera kumbang Komander Caucasus, dia menggunakan cecair Endosulfan untuk untuk menewaskan  tentera Komander Caucasus

5.    Prihatin/bersimpati terhadap orang lain Farhani rela membantu Dara Merah membebaskan Puteri Coleoptra, Bara serta rakan-rakan kumbang yang lain daripada tawanan Komander Caucasus.
6.    Taat kepada ibu bapa Farhani meminta kebenaran daripada ibunya, Puan Asmah sebelum pergi mencari Kumbang di dusun datuknya.
7.    Berani

Farhani berani masuk ke dalam rumah usang seorang diri walaupun menyedari bahawa tindakannya itu mungkin berbahaya serta engancam keselamatan nyawanya.

8.    Mengenang  budi

Farhani mengucapkan erima kasih kepada Puteri Coleoptra yang elah menyelamatkan dia dan empat orang rakannya daripada tawanan Komander Caucasus da natal layanan baik Coloeoptra sepanjang mereka berada di dalam dimensi kumbang.

9.    Rajin

Farhani Rajin melayari Internet untuk mengakses laman sesawang yang berkaitan dengan kumbang untuk mencari maklumat tambahan tentang pelbagai spesies kumbang yang akan dicarinya untuk keperluan projek Sainsnya.

10. Bijak menyimpan rahsia

Farhani merahsiakan cerita sebenar yang dilalui oleh mereka  semasa menjadi tawanan kumbang kerana ingin mengelakkan perkara yang lebih buruk mungkin akan berlaku.

Haikal – Watak sampingan

  • Seorang yang berani- bertindak untuk mendapatkan sesuatu kebenaran- Berani pergi ke rumah using pada waktu malam- Haikal mengajak Devnath dan Wei kembali semula ke rumah using pada waktu malam semata-mata untuk menjejaki kehilangan Farhani
  • Seorang yang rasional- Rasional dalam melakukan sesuatu tindakan-Haikal meminta Cikgu Salimah, Mira dan Chea Mei hanya menunggu di luar rumah usangdemi keselamatan mereka sementara dia, Devnath dan Wei meninjau keadaan di dalam rumah itu
  • Seorang yang prihatin dan mengambil berat – Prihatin dan mengambil berat terhadap masalah orang lain.Kita mestilah prihatin terhadap masalah yang dihadapi oleh orang lain
  • Prihatin -Haikal menziarahi ibu Kim Yong, rakan sekelasnya dirumahnya kerana Haikal turut bersimpati dan berkongsi kesedihan tentang kehilangannya Kim Yong.

Devnanth dan Wei

  • Rakan sekelas Farhani
  • Devnath merupakan anak lelaki tunggal dan anak bongsu dari empat adik
  • Bapanya bernama Ramakrishnan yang merupakan pesara pegawai tentera tetapi telah meninggal
  • Mereka berdua mempunyai sifat setia kawan yang tinggi, seorang yang insaf dan sedar, menepati janji, menghormati adat resam dan agama orang lain

Mira dan Chea Mei

  • Rakan sekelas Farhani
  • Chea Mei berbangsa baba nyonya dan nama penuhnya ialah Ren Chea Mei
  • Bapa  Chea Mei bernama James Ren dan beliau bersikap tegas
  • Bapa Mira bernama Encik Zainal dan ibunya bernama Puan Mariah
  • Mereka mengamalkan semangat  kerjasama
  • Mira mempercayai kepercayaan tahyul
  • Chea Mei pula jujur dalam kata-kata

 Cikgu Salimah

  • Guru Sains dan Guru Tingkata 1 Arif
  • Berumur 25 tahun
  • Mempunya sikap tanggungjawab, berpendirian tegas, penyabar, inovatif, baik hati

Bara dan Dara Merah

  • Merupakan kumbang yang sangat patuh dan sangat setia terhadap puteri Coleoptera
  • Berani mempertahankan puteri Coleoptera

 

LATAR

Latar Masa

Contohnya,

1.       Pukul 2:30 petang sewaktu Mira keluar dari rumahnya dan terus menuju  ke dusun untuk mencari kumbang bersama Farhani
2.       Pukul 3:00 petang Sewaktu Farhani menunggu kedatangan Mira dan Chea Mei di pinggir dusun milik datuknya
3.       Pukul 5:30 petang Sewaktu Mira bersungut sendirian apabila dia mendapati kelibat sahabatnya,Farhani dan Chea Mei belum kelihatan di pinggir dusun milik datuknya
4.       2 jam

Mira dan Chea Mei menunggu kehadiran Farhani  selama enagi 2 jam

5.       Waktu malam

Sewaktu Dara Merah mengambil botol kecil berisi ‘Endosulfan ‘ dari tangan Farhani

6.       Pukul 8:00 malam Sewaktu ahli keluarga Chea Mei tiba di rumah Encik Adam
7.       Waktu petang

Farhani menunggu kawan-kawannya sebelum mereka mencari kumbang tetapi mereka lambat datang, Farhani mencari kumbang bersendirian pada sebelah petang

 LATAR TEMPAT

Latar tempat Contohnya
1.       Rumah Kim Yong

Tempat Farhani dan rakan-rakannya menziarahi ibu Kim Yong setelah mendapat berita kehilangan Kim yong

2.       Halaman rumah Kim Yong Tempat terbinanya zoo mini  kepunyaan Kim Yong yang menempatkan pelbagai spesies kumbang
3.       Rumah Farhani Tempat Mira dan Chea Mei menelefon keluarga masing-masing untuk memaklumkan mereka berada di sana
4.       Rumah Chea Mei, Tempat nenek Chea Mei yang tekun menyulam manik-manik pada baju cheongsam berwarna merah yang akan di pakai anak lelakinya, James Ren
5.       Rumah Usang

Tempat Haikal,Wei, dan Devnath memasuki rumah itu untuk memasuki rumah itu untuk melihat dan meninjau keadaan sebenar di sana

 

LATAR MASYARAKAT

Latar Masyarakat Contohnya
1.Masyarakat penyayang Puan Asmah, amat sayang akan Farhani, dia menangis tersesak-esak setelah mendapat laporan bahawa anaknya hilang sewaktu mencari kumbang di dusun bapanya
2.Masyarakat yang rajin menimba ilmu sains Farhani, Mira dan Chea Mei merupakan masyarakat pelajar yang rajin belajar semasa kelas mata pelajaran Sains yang diajarkan oleh Cikgu Salimah.
3.Masyarakat yang gigih menghadapi cabaran dan dugaan dalam kehidupan Farhani gigih berhadapan dengan berbagai-bagai-bagai cabaran dan dugaan semasa dia ditawan oleh Komander Caucasus, begitu juga dengan Kim Yong yang gigih berusaha menyelamatkan diri daripada dijadikan bahan ujian oleh Komander Caucasus di makmal ujian.
4.Masyarakat yang prihatin terhadap keselamatan murid-murid sekolah Masyarakat setempat prihatin terhadap kehilangan Farhani dan Kim Yong.  Berita kehilangan mereka mendapat liputan yang meluas dalam media massa dan pegawai daripada jabatan pelajaran dan kementerian pelajaran serta pegawai penyiasat polis.
5.Masyarakat yang menjalankan tugas dengan penuh dedikasi Cikgu Salimah merupakan guru yang mengajarkan mata pelajaran Sains dan guru kelas Satu Arif di Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Kencana menjalankan tugasnya dengan penuh dedekasi.
6.Masyarakat berbilang kaum dan agama yang bersahabat baik dan saling menghormati Devnath, Wei dan Haikal bersahabat baik.  Mereka sahabat sekelas dan tinggal di kampung yang sama.  Devnath dan Wei memahami keadaan Haikal  yang terlewat tiba di tempat mereka berkumpul kerana Haikal perlu menunaikan solat Isyak terlebih dahulu.

Gaya Bahasa & Unsur Bahasa

Diksi (Pemilihan kata/Istilah)

  1. a) Nama-nama saintifik pelbagai spesies kumbang:
    • Lampyridae, Chalcosoma Caucasus, Coccinellidae. Weevil, Chrysomelidae
    • Cicindelidae
  1. b) Terdapat juga penggunaan diksi daripada pengaruh enagi arab
  • Insya-Allah, Alhamdulillah, Assalamualaikum
  1. c) Penggunaan enagi istana
  • Tuanku, Majlis pertabalan, Beta

Ayat

  1. a) Ayat-ayat pendek:
  • Masing-masing terdiam,
  • Farhani kaget
  • Kim Yong tersenyum
  1. b) Ayat-ayat sederhana:
  • Mereka kagum dengan landskap yang menghiasi halaman
  • Dia seakan-akan berjalan atas lautan luas
  • Air itu diidi di dalam tempurung kelapa
  1. c) Ayat-ayat panjang:
  • Ada yang berwarna merah dengan enagi hitam di belakangnya, ada yang bersaiz panjang berwarna seakan-akan warna kayu yang reput, ada yang mempunyai sesungut yang panjang dan tajam serta berwarna kebiru-biruan, dan paling menarik ada yang kelihatan bercahaya-cahaya di kepaknya
  • Tidak ada bunga-bungaan yang memenuhi dewan sebaliknya ruang itu dihiasi dengan daun-daunan dan meja enagi yang dipenuhi buah-buahan yang lazat

Peribahasa

  1. a) Simpulan bahasa:
  • Cikgu Salimah memang pilih kasih
  • Buah tanganyang dibawa segera dihulurkan kepada tuan rumah
  • “Jangan ambil hati dengan kata-kata Akmal
  • …berasa malu dengan sikap anak terutamanya yang panas baranitu.
  • ….nila setitik rosak susu sebelanga
  • …..Ringan tangan
  • …Seperti seekor kerbau membawa lumpur semuanya terpalit

 b) Perumpamaan, pepatah, bidalan:

  • Sudah gaharu cendana pula.
  • Umpama nila setitik rosak susu sebelanga.
  • Seperti seekor kerbau membawa lumpur semuanya terpalit.
  • Berpantang maut sebelum ajal.
  • Bapa borek anak rintik.

Simile (Perumpamaan)

  • Rumah besar sepertimahligai itu memang sunyi.
  • Tiba-tiba sahaja Puan Lee meracau-racau sepertiorang hilang akal.
  • Dia merasakan dirinya umpamaduduk dalam keranda.

Personifikasi (Sifat manusia pada perkara lain)

  • Rasa bangga menjengah seketika.
  • Perasaan gementar tiba-tiba sahaja menyelinap dalam hati.
  • Itu pun kalau maut masih belum menjengahnya.

Metafora (Perbandingan secara terus)

  • Tiada istilah takut dalam kamus hidupnya.
  • Wajah kotasemakin jauh ditinggalkan.

Hiperbola (Ungkapan keterlaluan)

  • Kata-kata Encik Adnan mematikan idea Puan Asmah.
  • Angin petang yang dingin dan nyaman sekali- sekala siggah menggigit kulit lengannya yang terdedah.
  • Tipu daya yang merasuk jiwanya.

Paradoks (Bertentangan dengan keadaan yang sepatutnya)

  • Airnya jernih tetapi rasanya manis sekali.
  • Devnath megangguk-angguk manakala Haikal diam saja.

Sinkope

  • Takmustahil…” Devnath pula bersuara,

.       “Cikgu, boleh tak kalau kita balik saja…”

Inversi (ayat songsang)

  • Mengigatkan hal itu, Cikgu Salimah tersenyum sendiri.
  • Perlahan-lahan Bara melepaskan cengkamannya.

…garau suara

Repetisi (Perulangan)

  • HilangHilang ke mana? Dia diculikkah? Diculik siapa?
  • Kianjauh ke bawah, kian gelap suasana.

Perlambangan (Imejan)

  • Ada butiran jernihyang  gugur dari matanya.
  • Mereka mahu dijadikan seperti tikus makmal.

NILAI DAN PENGAJARAN

Nota- Nilai dan pengajaran boleh menggunakan contoh yang sama, kecuali ayatnya yang berbeza.

Nilai Pengajaran Contohnya
1.    Baik hati

 

Kita mestilah bersikap baik terhadap orang lain

– Farhani dan rakan-rakan sekelasnya baik hati kerana mereka tetap menziarahi ibu Kim Yong yang bersedih atas kehilangan anaknya Kim Yong walaupun Kim Yong bersikap sombong

– Farhani baik hati, dia menghulurkan air minuman yang diisi di dalam tempurung kelapa yang enagi kepada Kim Yong yang begitu dahaga dan keletihan sewaktu mereka tiba di sebuah hutan selepas melarikan diri bersama-sama dengan Bara dan Dara Bintik dari makmal rahsia yang dikuasai Komander Caucasus dan tenteranya.

2.    Kerjasama Kita mestilah bekerjasama dalam menyelesaikan sebarang masalah

Farhani dan rakan-rakannya bekerjasama dengan Bara dan Dara Merah untuk menewaskan Komander Caucasus dan tenteranya.

3.    Bertanggung-jawab Kita mestilah bertanggungjawab untuk menjalankan tugasan yang diberikan

Farhani bertanggungjawab menjalankan kerja projek yang diberikan oleh guru mata pelajaran Sainsnya, iaitu mencari kumbang.

4.    Kesabaran/Ketabahan Kita patut bersabar ketika berhadapan dengan sesuatu cabaran

Ibu bapa Farhani bersabar /tabah berhadapan dengan kehilangan Farhani

5.    Berdikari

 

Kita mestilah berdikari dalam menjalankan sebarang tugasan/ kerja (tanpa mengharapkan bantuan / tanpa bergantung pada orang lain)

Walaupun Farhani merupakan seorang gadis, dia berdikari dalam usahanya mencari kumbang di dusun milik datuknya bersama-sama dengan Mira dan Chea Mei tanpa meminta khidmat bantuan sama ada dari rakan lelaki sekelasnya, abangnya atau ayahnya.

6.Kebangaan terhadap warisan bangsa Kita harus berbangga dengan budaya dan warisan bangsa

 

Nenek Chea Mei sangat berbangga akan dirinya keturunan baba dan nyonya. Dia memakai pakaian tradisional yang diadaptasi daripada pakaian Melayu, iaitu kebaya nyonya.

7.Hemah tinggi (sopan santung) Kita mesti berhemah tinggi

Puan Asmah berhemah tinggi. Dia melayani Mira dan Chea Mei yang berkunjung ke rumahnya dengan begitu mesra dan ramah.

8.    Keberanian

 

Kita mesti berani mengambil sebarang tindakan supaya beroleh kejayaan

Dara Merah berani menyamar sebagai Dara Bintik untuk menundukkan Maharaja Caucasus yang gagah dan kuat walaupun Dara Merah hanyalah seekor kumbang betina

@ Farhani berani mencari kumbang seorang diri di dalam hutan dan memasuki sebuah rumah yang sudah usang

9.    Kegigihan Kita hendaklah gigih menempuh sebarang cabaran dan rintangan

Farhani gigih berdepan dengan berbagai-bagai cabaran dan rintangan seperti peristiwa dia terpaksa menyelamatkan diri daripada menjadi orang tawanan tentera Caucasus

10. Kasih sayang Kita mestilah menyayangi keluarga kita.

Puan Lee, iaitu ibu Kim Yong sangat menyayangi anaknya. Dia amat bersedih dengan kehilangan anak tunggalnya yang dilaporkan hilang sewaktu mencari kumbang di kawasan pinggir hutan di kampungnya

11. Kerajinan Kita hendaklah rajin membuat rujukan sebagai persediaan awal manghadapi satu-satu tugasan.

Farhani rajin mencari maklumat berkaitan spesies kumbang melalui laman sesawang sebagai persediaan awal untuk memudahkan tugasannya mengenal pasti kepelbagaian spesies kumbang

12. Kesopanan/

Kesantunan

Kita perlulah melayan tetamu yang datang ke rumah dengan sopan antung.

Encik Adnan dan Puan Asmah melayani kunjungan Cikgu Salimah ke rumah mereka dengan begitu sopan enagih, mesra dan ramah

13. Kebijaksanaan Kita hendaklah bijak menyusun strategi untuk menyelesaikan satu-satu masalah yang berlaku

Farhani melakukan tindakan yang bijak apabila menggunakan ‘Endosulfan’ untuk menewaskan Dara Bintik dan pasukan tentera Caucasus

14. Bersifat pemaaf/ tidak berdendam Kita tidak seharusnya berdendam dengan seseorang yang pernah sombong/ menyakiti kita.

Farhani tidak berdendam dengan Kim Yong, walaupun Kim Yong pernah bersikap sombong terhadapnya. Dia tetap memafkan Kim Yong

15. Kebebasan Kita tidak seharusnya prihatin terhadap kebebasan orang lain

Kim Yong bertekad untuk membebaskan kumbang-kumbang yang terdapat di dalam zoo mininya setelah peristiwa dia ditawan oleh Komander Caucasus

16. Saling membantu/ tolong-menolong Kita mestilah saling membantu/ tolong –menolong untuk menyelesaikan masalah

Bara telah menolong Farhani membebaskan diri daripada tawanan Komander Caucasus , kemudian Farhani pula membantu Bara menewaskan Komander Caucasus dan tenteranya

17. Berterima kasih/ Menghargai pertolongan orang lain Kita seharusnya berterima kasih kepada orang yang telah memberikan pertolongan  / menghargai pertolongan orang lain

Puteri Coleoptera menghargai pertolongan Farhani dan rakan-rakannya dalam mendapatkan kuasanya semula. Sebagai penghargaan/ tanda berterima kasih dia menghadiahi Farhani dengan lambing kebesaran kerajaan kumbang.

18. Keinsafan Kita mestilah menginsafi kesalahan yang pernah dilakukan pada masa lalu

Kim Yong insaf akan perbuatannya yang sombong dan angkuh selama ini. Dia memohon maaf daripada Farhani.  Dia juga insaf atas tindakannya mengurung kumbang dan mahu membebaskan haiwan itu.

19. Setia kawan Kita mestilah mempunyai semangat setia kawan yang tinggi

Haikal, Devnath dan Wei pergi ker rumah usang  pada waktu malam tanpa memikirkan risiko yang mungkin dihadapi oleh mereka.  Mereka mahu menjejakki Farhani yang hilang atas semangat setia kawan yang tinggi antara mereka

Usaha tangga kejayaan, Semogga berjaya

Advertisements

12 thoughts on “TAWANAN KOMANDER CAUCASUS

Tinggalkan sepatah dua kata

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s