Keburukan belajar pada saat akhir kepada para pelajar

Bahagian A (i): Meringkaskaan Karangan

Baca petikan di bawah dengan teliti. Berdasarkan petikan tersebut, tulis sebuah ringkasan tentang keburukan belajar pada saat akhir kepada para pelajar. Panjang ringkasan anda hendaklah tidak melebihi 80 patah perkataan. Anda digalakkan menggunakan perkataan anda sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan.

 

Telah menjadi pengetahuan umum bahawa ramai pelajar di negara ini mengulang kaji pelajaran untuk menghadapi peperiksaan besar seperti PMR dan SPM apabila peperiksaan tersebut tinggal beberapa minggu lagi untuk diduduki.

 

Tabiat mengulang kaji pelajaran pada saat akhir amat merugikan pelajar kerana pelajar yang belajar pada saat akhir ini hanya akan memahami sesuatu topik itu secara luaran sahaja, mereka tidak mampu untuk menghuraikannya dengan lebih dalam. Malahan topik yang dibaca terhad dan amat berbahaya jika topik tersebut tidak diajukan dalam peperiksaan. Sekiranya mengulang kaji dari awal tahun, pelajar dapat menjawab semua topik yang diajukan dengan cepat dan tepat.

Belajar pada saat akhir juga menyebabkan fikiran menjadi kusut. Apa tidaknya, banyak tajuk yang hendak dibaca sedangkan masa begitu pendek. Hal ini tidak berlaku sekiranya belajar lebih awal, perasaan lebih tenang dan peperiksaan dianggap sebagai cabaran. Ada yang berpendapat, belajar pada saat akhir menyebabkan pelajar itu ketandusan ilmu atau memperoleh ilmu yang sedikit berbanding dengan pelajar yang pandai menggunakan dan memanfaatkan masa yang ada padanya.

Pernah kah anda terbaca berita seseorang pelajar tiba-tiba menjadi seorang yang agresif?. Hal ini disebabkan peperiksaan semakin hampir dan harapan ibu bapa pula terlalu tinggi. Oleh sebab rasa tanggungjawab itu tidak dapat dipikul, maka golongan ini mengulang kaji kerana terpaksa lalu boleh menjadi agresif. Selain itu, belajar pada saat akhir jiga tidak menimbulkan keyakinan untuk menghadapi peperiksaan. Berbanding orang yang belajar awal, keyakinan dalam diri begitu besar apabila  peperiksaan yang ditunggu itu tiba mereka boleh menjawab soalan dengan tenang dan yakin.

 

Bagi para pelajar yang belajar pada saat akhir, oleh sebab persediaan hanya dibuat sebulan atau beberapa minggu sebelum peperiksaan, maka apabila berada di dalam dewan peperiksaan mereka akan berasa gelisah. Hal ini tidak berlaku jika membuat persediaan awal pelajar akan menghadapi peperiksaan dengan tenang. Selain itu belajar pada saat akhir juga akan wujud rasa tidak puas hati dalam diri pelajar. Pada ketika itu barulah  timbul rasa kesal kerana tidak mahu belajar dari awal. Apabila keputusan diumumkan dan pelajar memperoleh keputusan yang buruk, maka timbul rasa bersalah terhadap diri dan keluarga.

 

Bahagian A (ii): Pemahaman

  1. Berikan maksud tidak dapat dipikul dalam petikan. [2 markah]
  2. Mengapakah belajar dari awal lagi memberi kebaikan kepada pelajar? [4 markah]
  3. Belajar sejak dari awal lagi banyak kebaikannya kepada para pelajar. Namun ramai pelajar yang memilih untuk belajar pada saat akhir.  Pada pendapat anda mengapakah keadaan ini boleh berlaku ? [4 markah]

 

 

5 thoughts on “Keburukan belajar pada saat akhir kepada para pelajar

  1. tak salah untuk belajar disaat-saat akhir tapi kena ada strategy dn juga persediaan yang cukup untuk menerima keputusan yang teruk🙂 so jgn lah blajar or wat assmnt last2 minit

Tinggalkan sepatah dua kata

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s