Kepentingan rakan sebaya dalam kehidupan kita

Berdasarkan rajah di bawah. Huraikan pendapat anda tentang kepentingan rakan sebaya dalam kehidupan kita. Panjangnya huraian anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Pendahuluan:

Rakan sebaya ialah…………………………Persoalannya apakah kepentingan rakan sebaya dalam kehidupan kita?

Pilih TIGA isi yang boleh dihuraikan.

  1. Rakan mempengaruhi perwatakan seseorang – rakan yang baik membawa kebaikan, rakan yang jahat membawa keburukan
  2. Rakan tempat kita mencurah segala masalah – terutama masalah remaja, mereka lebih mempercayai rakan berbanding ibu bapa
  3. Rakan sejati akan saling membantu – jika kita dalam kesusahan, segala masalah dapat diselesaikan
  4. Rakan dapat membantu dalam meningkatkan prestasi pelajaran – rakan yang pandai membantu yang lemah, belajar berkumpulan – meningkatkan prestasi

Tuntasnya, ……………………….pilih rakan dengan bijak, kerana rakan ketawa mudah dicari, rakan menangis sukar dicari………………….

 

About these ads

18 gerakbalas-gerakbalas

  1. rakan sebaya tidak juga penting, yang lebih baik berkawan semua orang, tak kira siapa, yang penting dapat kawal diri, tak mungkin berkawan dengan orang bersurau akan pergi ke surau. Tak semestinya berkawan dengan yang buat maksiat, akan melakukan kemungkaran.

    1. ya betul tu

  2. kwn adalah sgalanya bagi saya…. frenz 4ever

    1. kwn juga tempat kita mengadu…..

    2. bieylala moschore | Balas

      memang lah . tapi hati-hati juga memilih kawan

  3. terima kasih……..

  4. tolng bgi contoh karangan pengaruh rakan sebaya

  5. bley tak bagi contoh karangan peranan rakan sebaya untu membantu rakan berhenti merokok

  6. fiera syafira | Balas

    takde ape2 pun. laman web kosong.

  7. betul stuju…

  8. macam mana nak buat karangan
    yang lebih panjang lagi dan isi karangan yang betul

    1. 5 isi
      1 pengenalan tema dan kehendak soalan
      1 kesimpulan – rumusan
      isi 1 hingga 5 ayat isi (idea utama) + huraian + Contoh + pendirian

      barulah karangan panjang>>>>> setiap isi mesti dihuraikan dan diberi contoh

  9. tak contoh kah??? macam mana tulis ni????

  10. x de gner peribahasa ker??

  11. ape jwapann ye

  12. nur ain syafikah binti adzman | Balas

    tlg bagi contoh karangan tentang kebaikan rakan rakan………..

  13. Boleh tidak admin buatkan karangan yang berjudul ‘Faedah Berkawan’ . Terima kasih .
    \(^,^)/

    1. FAEDAH MEMPUNYAI RAMAI RAKAN

      Selain ibu bapa dan guru, rakan juga penting dalam kehidupan kita.Dalam banyak hal atau pekara,rakan banyak mempengaruhi tindakan kita. Kita mestilah memilh rakan yang baik dan mengamalkan nilai-nilai murni dalm kehidupan seharian..Terdapat beberapa faedah jika kita mempunyai ramai rakan.
      Teman Untuk Berbual
      Antara kebaikan mempunyai ramai rakan ialah kita dapat teman untuk berbual.Kita berbual tentang pelbagai pekara yang berlaku disekeliling kita.Dengan berbual kita dapat membuang rasa bosan dan sunyi.Selain itu,perbualan dengan rakan juga membolehkan kita menambahkan perbendaharaan kata dan memperbaiki sebutan sesuatu perkataan.
      Menambahkan Pengetahuan
      Selain itu,kita juga dapat menambahkan pengetahuan apabila mempunyai ramai rakan.Kita boleh menambahkan pengetahuan melalui perbualan dengan rakan menggunakan teknologi maklumat seperti internet.Pengetahuan yang kita perolehi ini boleh digunakan dalam menjalani kehidupan seharian.Kita juga boleh menggunakan pengetahuan yang diperolehi untuk mrnjawab soalan peperiksaan.
      Teman Untuk Belajar
      Faedah lain mempunayi ramai rakan ialah kita dapat teman untuk belajar dan mengulangkaji pelajaran. Sesungguhnya, pembelajaran secara kumpulan membolehkan kita belajar dengan lebih baik. Contohnya, jika kita mengetahui tentang tajuk yang dibincangkan kita dapat membantu rakan. Sebaliknya, jika kita kurang memahami sesuatu tajuk pelajaran rakan kita yang mahir dapat mebantu kita.
      Tempat Meminta Pertolongan
      Di samping itu, dengan mempunyai ramai rakan, kita dapat meminta pertolongan apabila kita menghadapi sesuatu masalah. Antara bentuk pertolongan apabila kita mengahadapi sesuatu masalah. Antara bentuk pertolongan tersebut ialah kita boleh meminta bantuan daripada rakan, apabila berlaku perkara yang tidak diingini seperti kita kehilangan wang, ditimpa kemalangan atau sebagainya. Kita juga boleh meminta rakan memaklumkan kepada guru apabila kita tidak dapat hadir ke sekolah. Sebagai rakan yang baik, kita juga mesti menolong rakan yang menghadapi masalah.
      Menjamin Keselamatan Diri
      Faedah ini mempunyai ramai rakan ialah keselamatan diri kita akan lebih terjamin. Sekarang ini banyak peristiwa yang sering berlaku di kalangan pelajar seperti buli, dirompak atau diculik. Dengan berjalan bersama rakan-rakan dalam satu kumpulan, pasti keselamatan lebih terjamin. Apabila berlaku sesuatu kemalangan pula rakan-rakan juga dapat memberikan bantuan dengan segera.

      Sebagai kesimpulan, terdapat beberapa faedah mempunyai ramai rakan. Setiap orang mencuba untuk mendapatkan seberpa banyak rakan yang baik dan positif. Pada pendapat saya, rakan yang baik ialah rakan yang dapat memberikan diri daripada berkawan dengan rakan yang mempunyai perangai negatif seperti suka melepak, ponteng sekolah atau membuli.

Tinggalkan sepatah dua kata

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: