Rancangan Pelajaran Tahunan Tingkatan Dua 2012

MINGGU DAN TARIKH

TAJUK PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN (SISTEM BAHASA, KOMPONEN SASTERA DAN PENULISAN)

HASIL PEMBELAJARAN

(HPU, HPK dan Aras)

Catatan

1

3-6/01/2012

Golongan Kata : Kata NamaTanda baca (Huruf kecil dan Huruf besar)Pengenalan Aspek SasteraKarangan Respons Terbuka: (1) Keperihalan / Gambaran INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1 (i) Berbual tentang pengalaman diri dan kegiatan harian dengan menggunakan sebutan, nada dan intonasi yang sesuai. (ii)Membenarkan pendapat rakan untuk meneruskan perbualan. (iii)Menjelaskan maksud sebenar penyataan dalam teks.2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan
2.4 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan. Aras 1 (ii) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat.
MAKLUMAT
7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutamakan gambaran umum, isi-isi penting daripada pelbagai bahan.

7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (ii) Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah rendah dan bertumpu untuk mendapat penerangan.

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (iii)Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk mengenal pasti maklumat

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (ii) Menyusun maklumat mengikut keperluan. (iii)Mengubahsuai maklumat untuk memperlihatkan kesinambungan idea.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera,

10.1  Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.  Aras 1 (ii) Menjelaskan aspek yang menarik dalam karya, prosa dan puisi. (iii) Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (iv) Membina ayat dalam perenggan untuk menghasilkan surat kiriman tak rasmi/surat kiriman rasmi, dialog dan karangan. (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

2

9-13/1/2012

Simpulan BahasaKata Ganti NamaKata BilanganPantun Dua Kerat (Nasihat)Karangan Berangsangan  (1) INTERPERSONAL1.0   Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 1 (i) Berbual mengenai diri sendiri berkaitan dengan hal peribadi dan perkembangan diri yang sesuai. (ii)Berbual tentang perkembangan terbaru rakan dan peristiwa semasa.MAKLUMAT

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutamakan gambaran umum, isi-isi penting daripada pelbagai bahan.

7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (ii) Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah rendah dan bertumpu untuk mendapat penerangan.

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (iii)Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk mengenal pasti maklumat

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 1 (v)Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran Aras 2 (i)Membincangkan tema, persoalan, nilai dan penggunaan dalam karya

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.(ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

3

16-20/1/2012

Kata Kerja Tak TransitifSajak: PersahabatanRingkasan dan Pemahaman (1) INTERPERSONAL2.0 Memberi pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.2.2 Menghuraikan idea yang bernas kritis dan kreatif. Aras 1 (i) Mengenal pasti isu dalam topic perbincangan untuk mencungkil idea. (ii)Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk mengemukakan pendapat.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutamakan gambaran umum, isi-isi penting daripada pelbagai bahan.

7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (ii) Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah rendah dan bertumpu untuk mendapat penerangan.

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (iii)Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk mengenal pasti maklumat

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.5 Menghuraikan maksud gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi. Aras 1 (i) Mengemukakan tajuk puisi. (iv)Menghuraikan ciri-ciri, bentuk dan nada pantun 4 kerat, syair dan sajak.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (iv) Membina ayat dalam perenggan untuk menghasilkan surat kiriman tak rasmi/surat kiriman rasmi, dialog dan karangan. (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

4

23-27/1/2012

Citi Tahun Baru Cina

5

30/1/2012

3/2/2012

Tatabahasa: Kata Kerja Tak TransitifProsa Tradisional: Raja MudaKarangan Respons Terbuka: (2) Ucapan/ Ceramah/ Syarahan INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1 (iii) Menjelaskan maksud sebenar penyataan dalam teks.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan

Aras 1 (iv) Menyatakan maksud tersirat berdasarkan isi tersurat.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 1 (ii)Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif.

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan. (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan. (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

6

6-11/2/2012

Golongan Kata : Kata AdjektifCerpen: Anak Penggunting RambutKarangan Berangsangan (2) INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1 (iii) Menjelaskan maksud sebenar penyataan dalam teks.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv) Menyatakan maksud tersirat berdasarkan isi tersurat.

8.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.

8.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat. Aras 1 (iv) Mengubahsuaikan maklumat untuk memperlihatkan kesinambungan idea. (v) Menjelaskan maklumat untuk membuat kesimpulan awal.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi. Aras 1 (vi) Mengemukakan maksud puisi. (vii)Menjelaskan penggunaan inversi, metafora, simile, dan personifikasi dalam karya.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

7

13-17/2/2012

Kata Tugas -(Kata Penyambung Ayat) Kata HubungPenanda WacanaDrama: HemodialisisRingkasan dan Pemahaman (2) INTERPERSONAL6.0 Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapatkan barangan perkhidmatan.6.2 Menggunakan perkataan, ungkapan, ayat dan laras bahasa yang sesuai untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan. Aras 1 (i) Menyusun kata, ungkapan dan ayat untuk mendapatkan penjelasan tentang barangan dan perkhidmatan dengan menggunakan gaya pengucapan yang sesuai.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutarakan gambaran umum dan isi-isi penting daripada pelbagai bahan. (ii). Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonym dan homonim berdasarkan teks.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan

10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya. Aras 1 (ii) Menjelaskan aspek yang menarik dalam karya, prosa dan puisi. (iii). Mengemukakan jenis, siri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.(ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan. (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

 8

20-24/2/2012

Kata Praklausa (Kata Seru, Kata Tanya, Kata Perintah, Kata Pembenar dan Kata Pangkal Ayat)Novel Wira Pesona Avatari : Sinopsis dan Tema dan PersoalanKarangan Respons Terbuka: (3) Surat Kiriman Tidak Rasmi INTERPERSONAL6.0 Berurus dengan pihak tertentu untuk mendapatkan barangan perkhidmatan.6.2 Menggunakan perkataan, ungkapan, ayat dan laras bahasa yang sesuai untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan. Aras 1(i) Menyusun kata, ungkapan dan ayat untuk mendapatkan penjelasan tentang barangan dan perkhidmatan dengan menggunakan gaya-pengucapan yang sesuai.MAKLUMAT8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi. Aras 1 (iv) Mengubahsuai maklumat untuk memperlihatkan kesinambungan idea.

8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 2 (ii) Meneliti semula maklumat dan membuat pindaan berdasarkan keperluan tertentu.

8.6 Menyemak semula maklumat dan memutuskan sama ada hendak menerima, menambah, atau menolak pilihan. Aras 1 (iii) Menentukan isi yang penting dan kurang penting dalam maklumat yang diperoleh.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.

10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi. Aras 1 (ii) Menjelaskan aspek yang menarik dalam karya prosa dan puisi.  (vi) Mengemukakan maksud puisi. (vii)Menjelaskan penggunaan inversi, metafora, simile, dan personifikasi dalam karya. Aras 2 (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (iv) Membina ayat dalam perenggan untuk menghasilkan surat kiriman tak rasmi/surat kiriman rasmi, dialog dan karangan. (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

9

27/2/2012-2/3/2012

Kata Prafrasa (Kata Bantu (Aspek dan Ragam) dan Kata Penguat)Peribahasa: BidalanNovel Wira Pesona Avatari : watak dan PerwatakanKarangan Berangsangan (3) INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1 (iii) Menjelaskan maksud sebenar penyataan dalam teks.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 2 (i) Meneliti dan mengutarakan fakta dan pendapat dalam bahan dengan memberikan alasan yang sesuai.

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

8.6 Menyemak semula maklumat dan memutuskan sama asa hendak menerima, menambah atau menolak pilihan. Aras 2 (ii) Meneliti semula maklumat dan membuat pindaan berdasarkan keperluan tertentu.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.2 Menceritakan aspek yang menarik dalam sesebuah karya. Aras 1 (iii) Menjelaskan aspek yang menarik dalam karya prosa dan puisi

10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. Aras 1 (iv) Menghuraikan ciri, bentuk dan nada pantun empat kerat, syair dan sajak.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif. Aras 1 (iii). Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

10

5-9/3/2012

UJIAN 1 Ujian 1

10/3/2012 hingga

18/3/2012

Cuti Pertengahan Penggal 1

 11

19-23/3/2012

Golongan Kata : Pembentukan Kata Kerja (Tunggal dan Terbitan)Novel Wira Pesona Avatari : LatarKarangan Respons Terbuka: (4) Surat Kiriman Rasmi INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 1 (i) Berbual tentang pengalaman diri dan kegiatan harian dengan menggunakan sebutan, nada dan intonasi yang sesuai.1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam pelbagai situasi. Aras 1 (iii). Menjelaskan maksud sebenar pernyataan dalam teks.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.

Aras 1 (ii) Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonim, homonim berdasarkan konteks. (iii) Mengajukan soalan bertumpu dan bercapah rendah untuk mendapatkan penerangan.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (i) Menyatakan makna kata dan ungkapan berdasarkan konteks untuk memahami maksud tersurat dan tersirat. Aras 2 (i) Membincangkan teks, persoalan, nilai dan pengajaran dalam karya.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.(ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

12

26-30/3/2012

Kata Sendi NamaPerumpamaanNovel Wira Pesona Avatari : Plot dan Binaan PlotKarangan Berangsangan (4) INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 1 (iv). Mengajuk soalan bercapah rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.2.1 Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan. Aras 1 (i) Mengenal pasti isu dalam topic perbincangan untuk mencungkil idea.MAKLUMAT

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.

9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i) Memilih kata, frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.

Aras 1 (ii) Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik.Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif.

Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (iv) Membina ayat dalam perenggan untuk menghasilkan surat kiriman tak rasmi/surat kiriman rasmi, dialog dan karangan. (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

13

2-6/4/ 2012

PeribahasaPengimbuhan : Awalan dan AkhiranNovel Wira Pesona Avatari : Teknik PlotRingkasan dan Pemahaman (3) INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 2 (i) Mengemukakan hujah dan menegaskan pendirian dengan sopan tentang sesuatu topik yang dibincangkan dengan cara bersahaja.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (v). Menyatakan maksud tersirat berdasarkan isi tersurat.

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

8.8 Membuat rumusan dengan alasan yang munasabah. Aras 3 (i) Merumuskan maklumat dengan memberikan alasan yang dapat diterima.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan.

Aras 1 (¡) Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (iii). Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

14

9-13/ 4/2012

Pembentukan Kata Nama (Kata Nama Tunggal dan Kata Nama dan Terbitan)Novel Wira Pesona Avatari : Gaya BahasaKarangan Respons Terbuka:  (5) Laporan INTERPERSONAL2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.2.1 Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan. Aras 1 (i)   isi dalam topic perbincangan untuk mencungkil idea.MAKLUMAT8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi. Aras 1 (i) Menentukan maklumat yang sesuai untuk sesuatu tugasan. (ii) Menentukan isi yang penting dan kurang penting dalam maklumat yang diperoleh.

8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (ii) Menyusun maklumat mengikut keperluan.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.(ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

15

16-20/4/2012

Pembentukan Kata Nama (Kata Nama  dengan Apitan dan Sisipan;  Kata Nama Majmuk dan Imbuhan Kata MajmukNovel Wira Pesona Avatari : Nilai dan PengajaranKarangan Berangsangan (5) INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 1 iv. Mengajukan soalan bercapah rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang. (v) Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kreatif dan kritis. Aras 1 (i). Mengenal pasti isu dalam topic perbincangan untuk mencungkil idea.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (iii) Mengajukan soalan bertumpu dan bercapah rendah untuk mendapat penerangan.

7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iv) Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk mengenal pasti maklumat.

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

8.3  Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 2 (ii) Meneliti semula maklumat dan membuat pindaan berdasarkan keperluan tertentu.

8.6 Menyemak semula maklumat dan memutuskan sama ada hendak menerima, menambah atau menolak pilihan. Aras 1 (iv) Mengubahsuaikan maklumat untuk memperlihatkan kesinambungan.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 2 (iii) Menghuraikan watak dan perwatakan dan latar masyarakat.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (iv) Membina ayat dalam perenggan untuk menghasilkan surat kiriman tak rasmi/surat kiriman rasmi, dialog dan karangan. (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

16

23-27/4/2012

Kata GandaKata PerbilanganPantun Empat Kerat (Muhibah dan Perpaduan)Ringkasan dan pemahaman (4) INTERPERSONAL1 .0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 2 (i) Mengemukakan hujah dan menegaskan pendirian dengan sopan tentang sesuatu topik yang dibincangkan dengan cara bersahaja.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 2 (i) Meneliti dan mengutarakan fakta dan pendapat dalam bahan dengan memberikan alasan yang sesuai.

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (ii) Menyusun maklumat mengikut keperluan.

8.8 Membuat rumusan dengan alasan yang munasabah. Aras 3 (i) Merumuskan maklumat dengan memberikan alasan yang diterima.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 1 (ii) Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

17

30/4/2012-4/5/2012

Kata Tugas (Kata Penegas, Kata Pemeri, Kata Nafi dan Kata Arah)Sajak: Burung-burung PagiKarangan Respons Terbuka:  (6) Dialog/ Wawancara / Temuramah INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai. Aras 1 (i) Berbual tentang pengalaman diri dan kegiatan harian dengan menggunakan kata, sebutan, nada dan intonasi yang sesuai.2.1 Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan. Aras 1 (i) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat.MAKLUMAT9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.

9.3 Menyediakan kerangka penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan. Aras 2 (i) Mendraf kerangka penyampaian ceramah dan ucapan bahan edaran yang sesuai.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan. Aras 2 (i) Membincangkan tema, persoalan, nilai dan pengajaran dalam karya.

10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya.

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (ii) Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita. (iii) Menjelaskan aspek yang menarik dalam karya prosa dan puisi.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.(ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan. (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

18

7-11/5/2012

Pembentukan Kata Adjektif (Tunggal, Ganda dan Majmuk)Hikayat Opu Daeng MenambunKarangan Berangsangan (6) INTERPERSONAL7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutamakan gambaran umum, isi-isi penting daripada pelbagai bahan.7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (ii) Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah rendah dan bertumpu untuk mendapat penerangan.7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (iii)Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk mengenal pasti  maklumatMAKLUMAT

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.

9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i) Memilih kata. Frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai pengajaran karya puisi dan prosa.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (iv) Membina ayat  dalam perenggan untuk menghasilkan surat kiriman tak rasmi/surat kiriman rasmi, dialog dan karangan. (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

19

14-18/5/12

Peperiksaan Pertengahan Tahun

20

21-25/5/12

Peperiksaan Pertengahan Tahun

28 /5/2012 hingga 10/6/2012

Cuti Pertengahan Tahun

21

11-15/6/2012

Pembentukan Kata Adjektif (Tunggal, Ganda dan Majmuk)Cerpen Capa RengatKarangan Respons Terbuka: (7) Pendapat/ Perbincangan INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.2 Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. Aras 1 (ii) Membenarkan pendapat rakan untuk meneruskan perbualanMAKLUMAT9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan  pengajaran.Aras 1 (ii) Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita. (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa.

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 2 (i) Membincangkan tema, persoalan, nilai dan pengajaran dalam karya. iii. Menghuraikan w atak dan perwatakan dan latar masyarakat. Aras 3   (ii) Mengenal pasti binaan plot dan penggunaan imbas kembali dalam teks.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii). Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. (v)Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

22

8-22/6/2012

Pembentukan perkataan baharuDrama: InflakastaKarangan berangsangan (7) INTERPERSONAL2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif.Aras 1 (ii) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat.MAKLUMAT9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.

9.1 Mengguna kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif.

Aras 1 (i) Memilih kata. Frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.4 Menyatakan jenis. Ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran.

Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheran.

Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi

23

25-29/6/2012

- Jenis-jenis Frasa (FN/FK/FA/FS)Pantun Empat Kerat (Agama)Ringkasan dan pemahaman (5) INTERPERSONAL2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif. Aras 1 (ii) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat.2.1 Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan untuk menghuraikan pendapat.2.3 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan. Aras 2 (ii) Meneroka pelbagai kemungkinan idea yang dapat dijadikan penyelesaian masalah.MAKLUMAT

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutarakan gambaran umum dan isi-isi penting daripada pelbagai bahan.

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (iv) Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk mengenal pasti maklumat.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.   Aras 1 (iv) Membina ayat dalam perenggan untuk menghasilkan surat kiriman tak rasmi/surat kiriman rasmi, dialog dan karangan. (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

24

2-6/7/2012

Ayat DasarSimpulan BahasaSajak: KetenanganKarangan Respons Terbuka: (8) Berita/ Rencana Akhbar INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.5 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (iii) Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah rendah untuk mendapat penerangan.

7.5 Membezakan fakta dengan pandangan dalam bahan yang dirujuk. Aras 2 (i) Meneliti dan mengutarakan fakta dan pendapat dalam bahan dengan memberikan alasan yang sesuai.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.5 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 2 (iii) Menghuraikan watak dan perwatakan dan latar masyarakat.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

25

9-13/07/2012

Ayat TunggalSusunan Ayat : Susunan Biasa dan Susunan SongsangProsa Tradisional: Hikayat InderaputeraKarangan Berangsangan (8) INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.2.1   Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif. Aras 1 (ii) Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonim dan homonim berdasarkan konteks.MAKLUMAT

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (ii) Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonim dan homonim berdasarkan konteks.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan. Aras 1 (i) Menyatakan makna kata dan ungkapan berdasarkan konteks untuk memahami maksud tersurat dan tersirat.

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri-cir, tema dan persoalan, pemikiran serta nilaí dan pengajaran karya puisi dan prosa.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.(ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

26

16-20/7/2012

Ayat Pasif dan Ayat Aktif TransitifCerpen: DendamRingkasan dan pemahaman (6) INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.3 Menyampaikan maklumat yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah aras rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus-terang.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (ii) Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonim dan homonim berdasarkan konteks.

7.7 Memahami laras bahasa bagi pelbagai bahan untuk memperoleh maklumat. Aras 3 (i) mengenal pasti penggunaan diksi dan ayat dalam bahan pelbagai aras.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan.

10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya.

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri-cir, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa. Aras 2 (i) Membincangkan tema, persoalan, nilai dan pengajaran dalam karya. (iii) Menghuraikan w atak dan perwatakan dan latar masyarakat.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (iv) Membina ayat dalam perenggan untuk menghasilkan surat kiriman tak rasmi/surat kiriman rasmi, dialog dan karangan. (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

27

23-27/7/2012

Penjodoh BilanganDrama: Di sini Bakti BersemadiKarangan Respons Terbuka: (9) Perbahasan INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.3 Menyampaikan maklumat yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah aras rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus-terang.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.6 Membezakan fakta dengan pandangan dalam bahan yang dirujuk. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutarakan gambaran umum dan isi-isi penting daripada pelbagai bahan. Aras 1 (v) Menyatakan maksud tersurat berdasarkan isi tersurat.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.4 Menyatakan jenis. Ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif.

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii). Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. (v)Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

28

30/8/2012-3/8/2012

Ayat SeruanPantun Empat Kerat (Penghujung Thamarat..)Karangan berangsangan (9) INTERPERSONAL2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif. Aras 1 (ii) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat.2.1 Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan untuk menghuraikan pendapat.2.3 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan. Aras 2 (ii) Meneroka pelbagai kemungkinan idea yang dapat dijadikan penyelesaian masalah.MAKLUMAT

7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutarakan gambaran umum dan isi-isi penting daripada pelbagai bahan.

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (iv) Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk mengenal pasti maklumat.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.   Aras 1 (iv) Membina ayat dalam perenggan untuk menghasilkan surat kiriman tak rasmi/surat kiriman rasmi, dialog dan karangan. (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

29

6-10/8/2012

PeribahasaSajak: Warkah Kepada GenerasiRingkasan dan pemahaman (9) INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.2 Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah aras rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.MAKLUMAT9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i) Memilih kata. Frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsure bunyi dalam puisi. Aras 1 (iv) Menghuraikan ciri, bentuk dan nada, pantun empat kerat, syair dan sajak.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.(ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

30

13-17/8/2012

Ujian 2
18/8/2012 hingga 26/8/2012 Cuti Pertengahan Penggal ke-2

31

27-31/8/2012

Kata PenegasProsa Tradisional: Hikayat Anggun Cik TunggalKarangan Respons Terbuka: (10)  Peribahasa INTERPERSONAL.2.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.2.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutarakan gambaran umum dan isi-isi penting daripada pelbagai bahan.  Aras 1 (v) Menyatakan maksud tersirat berdasarkan isi tersurat.

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi. Aras 1 (iii) Menentukan isi yang penting dan kurang penting dalam maklumat dengan memasukkan input terbaru.

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu. Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah aras rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.

9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i) Memilih kata, frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

10.1 Menceritakan semula sebuah karya secara keseluruhan.

Aras 1 (ii) Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita.

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai pengajaran karya puisi dan prosa. Aras 2 (i) Membincangkan tema- persoalan, nilai dan pengajaran dalam sastera.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

32

3-7/9/2012

Ayat NafiCerpen: Maaf KupintaKarangan Berangsangan (10) INTERPERSONAL2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan Aras 1 (ii) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat. Aras 2 (i) Menghubung kait idea utama dan idea sokongan untuk menjelaskan pandangan.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (ii) Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonim dan homonim berdasarkan konteks.

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

8.6 Menyemak semula maklumat dan memutuskan sama ada hendak menerima, menambah atau menolak pilihan. Aras 2 (ii) meneliti semula maklumat dan membuat pindaan berdasarkan keperluan tertentu

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera

10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsure bunyi dalam puisi. Aras 1 (vi) Mengemukakan maksud puisi. (vii) Menjelaskan aspek gaya bahasa dalam karya: contoh inversi, metafora, simile dan personifikasi. Aras 3 (i) Mengenal pasti keindahan unsur bunyi dalam puisi.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.(ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan. (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

33

10-14/9/2012

Ayat Majmuk GabunganSyair Perang Saudara PahangRingkasan dan Pemahaman (10) INTERPERSONAL2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif. Aras 1 (ii) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat.2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan. Aras 2 (ii) Meneroka pelbagai kemungkinan idea yang dapat dijadikan penyelesaian masalah.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.

7.5 Memahami dan meneliti maksud pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (ii) Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonim dan homonim berdasarkan konteks. (v) Menyatakan maksud tersirat berdasarkan isi tersurat. Aras 3 (i) Mengenal pasti penggunaan diksi dan ayat dalam bahan pelbagai laras.

8.0 Memproses maklumat mengikut klasifikasi.

8.8 Membuat rumusan dengan alasan yang munasabah. Aras 3 (i) Merumuskan maklumat dengan memberikan alasan yang dapat diterima.

ESTETIK

11.0 Menguasai gaya bahasa dan laras bahasa dalam penulisan kreatif dan bukan kreatif.

11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera serta menggunakannya dalam penulisan bukan kreatif. Aras 1 (i) Mengesan diksi dan pelbagai ragam ayat dalam karya bukan sastera

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (iv) Membina ayat dalam perenggan untuk menghasilkan surat kiriman tak rasmi/surat kiriman rasmi, dialog dan karangan. (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

34

17-21/9/2012

 Ayat Majmuk PancanganCerpen:  Gema Sepi Gadis GeniusKarangan Respons Terbuka: (11) Cerita/ Cereka INTERPERSONAL2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.2.1 Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan. Aras 1 (i) Memberikan pendapat dengan mengemukakan contoh yang sesuai.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (ii) Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonim dan homonim berdasarkan konteks.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya. Aras 1 (íì) Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita

10.6 Mengulas karya sastera dari segi aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan susut pandangan. Aras 2 (i) Membincangkan tema, persoalan, nilai dan pengajaran dalam karya.  (iii) Menghuraikan watak dan perwatakan dan latar masyarakat Aras 3 (ii) Mengenal pasti binaan plot dan penggunaan imbas kembali dalam

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.(ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan. (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

35

24-28/9/2012

Tatabahasa:-Ayat Penyata-Ayat Perintah-Ayat LaranganCerpen: Warkah daripada IbuKarangan Berangsangan (11) INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.2 Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah aras rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.MAKLUMAT9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i) Memilih kata. Frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsure bunyi dalam puisi. Aras 1 (iv) Menghuraikan ciri, bentuk dan nada, pantun empat kerat, syair dan sajak.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.(ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

36

1-5/10/2012

Latihan mirip soalan PMR Kertas 1Latihan mirip soalan PMR Kertas 1 dan kertas 2 (Antologi dan novel)Latihan mirip soalan PMR Kertas 2 INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 2 (i) Mengemukakan hujah dan menegaskan pendirian dengan sopan tentang sesuatu topik yang dibincangkan dengan cara bersahaja.MAKLUMAT7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (v). Menyatakan maksud tersirat berdasarkan isi tersurat.

8.0 Memproses maklumat untuk keperluan tertentu.

8.8 Membuat rumusan dengan alasan yang munasabah. Aras 3 (i) Merumuskan maklumat dengan memberikan alasan yang dapat diterima.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan.

Aras 1 (¡) Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (iii). Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

37

8-12/10/2012

Latihan mirip soalan PMR Kertas 1Latihan mirip soalan PMR Kertas 1 dan kertas 2 (Antologi dan novel)Latihan mirip soalan PMR Kertas 2 INTERPERSONAL7.0 Mendapat maklumat daripada pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton.7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutamakan gambaran umum, isi-isi penting daripada pelbagai bahan.7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (ii) Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah rendah dan bertumpu untuk mendapat penerangan.

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (iii)Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk mengenal pasti  maklumat

MAKLUMAT

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.

9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i) Memilih kata. Frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai pengajaran karya puisi dan prosa.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (iv) Membina ayat  dalam perenggan untuk menghasilkan surat kiriman tak rasmi/surat kiriman rasmi, dialog dan karangan. (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

38

15-19/10/2012

Latihan mirip soalan PMR Kertas 1Latihan mirip soalan PMR Kertas 1 dan kertas 2 (Antologi dan novel)Latihan mirip soalan PMR Kertas 2 INTERPERSONAL1.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.1.2 Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah aras rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.MAKLUMAT9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu.9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i) Memilih kata. Frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

ESTETIK

10.0 Memahami dan memberikan respons peribadi tentang karya sastera.

10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsure bunyi dalam puisi. Aras 1 (iv) Menghuraikan ciri, bentuk dan nada, pantun empat kerat, syair dan sajak.

12.0 Menghasilkan penulisan kreatif dan bukan kreatif

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.(ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

39

22-26/10/2012

Peperiksaan Akhir Tahun

40

29/10/2012-

2/11/2012

Peperiksaan Akhir Tahun

41

5-9/11/2012

Peperiksaan Akhir Tahun

10/11/2012

*Diselaraskan dengan Unit Pembelajaran dalam Buku Teks dan Teks komponen Sastera. ©MabSMKC 2011

21 gerakbalas-gerakbalas

  1. RPT yang lengkap. Izinkan saya mengambilnya untuk digunakan pada tahun hadapan. Terima kasih.

  2. izinkan sy juga utk dijadikan panduan utk tahun depan..terima kasih.

  3. izinkan saya juga ambil untuk dijadikan panduan pada tahun hadapan…..terima kasih….

  4. rpt yang baik. izinkan saya untuk jadikannya panduan untuk tahun hadapan. terima kasih.

  5. RABIAH BT ABD WAHAB | Balas

    Izinkan saya ambil rpt yang baik ini utk dijadikan panduan pada tahun hadapan. terima kasih

  6. Zaiton bt Mat Hashim | Balas

    Terima kasih atas budi baik cikgu.Semoga Allah merahmati dan membalas segala kebaikan cikgu. Amin…

  7. Salam..terima kasih, saya pun dah ambil RPT ni n baru siap edit ..TQ banyak2..semoga Allah memberkati cikgu.Amin..

  8. macam mana saya nak rpt ni?

  9. nak ambik sebagai panduan…boleh???

  10. nk mtk jasa baik nk copy ye..tq

  11. Assalamualaikum. Cikgu ; minta izin dan minta halal untuk saya gunakan. Terima kasih daun keladi.

  12. Assalamualaikum cikgu..izinkan saya mengambil rptcikgu sebagai panduan pengajaran saya.. Terima kasih…

  13. ASSALAMUALAIKUM, BOLEH TAK CIKGU EMELKAN RPT INI, YG SAYA BUAT BOS CAKAP TAK LENGKAP , T. KASIH

  14. Noor Darmawati Bt Osman | Balas

    Salam.. saya nk copy. mintak halalkan ye.

  15. minta izin dengan tuan untuk salin dan guna..terima kasih..

  16. RPT yang amat bagus..mohon izin saya gunakan dah halalkan. Semoga Allah merahmati tuan sekeluarga. Amin…!

  17. sofiaadlina@yahoo.com | Balas

    memang bagus

  18. boleh saya ambil

  19. siti noor azariyah | Balas

    mohon keizinan menggunakan rpt yg ada ye..

  20. minta izin untuk salin dan guna.terima kasih..

Tinggalkan sepatah dua kata

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: