Rancangan Pelajaran Tahunan Tingkatan 2 2013

MINGGU

TARIKH

UNIT/TEMA

Penulisan / Tatabahasa / Komsas

KEMAHIRAN BAHASA

(Fokus utama/fokus sampingan)

CATATAN

Penilaian (Evidens/Instrumen)

  1. 1.    

2-4/1/13

  • Unit 1: Pelajar Cemerlang
  • Karangan Respons Terbuka 1: Menulis Dialog antara dua orang sahabat tentang isu semasa.
  • Kata Nama hlm. 10
  • Peribahasa hlm.9
  • Pantun Dua Kerat (Nasihat)

-maksud

-tema dan persoalan

-gaya bahasa

BIDANG INTERPERSONAL

1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai. Aras 1(i). Berbual tentang pengalaman diri dan kegiatan harian dengan menggunakan sebutan, nada dan intonasi yang sesuai.

1.2 Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang. Aras 1 (iv). Mengajukan soalan bercapah aras rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.

BIDANG MAKLUMAT

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutamakan gambaran umum, isi-isi penting daripada pelbagai bahan.

7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (ii) Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah rendah dan bertumpu untuk mendapat penerangan.

BIDANG ESTETIK

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

Hari pertama persekolahan 2013

 

  1. 2.    

7-11/1/13

  • Unit 1: Pelajar Cemerlang
  • Karangan Berpandukan Bahan Rangsangan 2: Peta minda: Kepentingan/cara-cara memupuk semangat perpaduan
  • Kata Nama hlm. 10
  • Peribahasa hlm.9
  • Pantun Dua Kerat (Nasihat)

-(sambungan minggu 1)

BIDANG INTERPERSONAL

1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai. Aras 1(i). Berbual tentang pengalaman diri dan kegiatan harian dengan menggunakan sebutan, nada dan intonasi yang sesuai.

1.2 Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang. Aras 1 (iv). Mengajukan soalan bercapah aras rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.

1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 2 (i). Mengemukakan hujah dan menegaskan pendirian dengan sopan tentang sesuatu topik yang dibincangkan dengan cara bersahaja.

BIDANG MAKLUMAT

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutamakan gambaran umum, isi-isi penting daripada pelbagai bahan.

7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (ii) Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah rendah dan bertumpu untuk mendapat penerangan.

BIDANG ESTETIK

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

 
  1. 3.    

14-18/1/13

  • Pemahaman Pantun Empat Kerat  (Muhibah dan perpaduan)
  • Kata Ganti Nama hlm 19-20
  • Pembentukan Kata Nama hlm 110 dan 120
  • Pantun Empat Kerat (Muhibah dan perpaduan)

-maksud

-gaya bahasa

-belajar cara membina pantun empat kerat

BIDANG INTERPERSONAL

1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai. Aras 1(i). Berbual tentang pengalaman diri dan kegiatan harian dengan menggunakan sebutan, nada dan intonasi yang sesuai.

1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan.  Aras 1 (v). Membalas hujah dalam suasana perbincangan secara harmoni.

1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam pelbagai situasi. Aras 2 (i). Mengemukakan hujah dan menegaskan pendirian dengan sopan tentang sesuatu topik yang dibincangkan dengan cara bersahaja.

BIDANG MAKLUMAT

7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.  Aras 1 (ii) Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah rendah dan bertumpu untuk mendapat penerangan.

7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iv). Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk mengenal pasti maklumat.

BIDANG ESTETIK

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 1 (v)Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran Aras 2 (i) Membincangkan tema, persoalan, nilai dan penggunaan dalam karya

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. Aras (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

 

  1. 4.    

21-25/1/13

  • Unit 2: Merentas Desa hlm. 12
  • Ringkasan dan pemahaman 1: Surat kiriman tidak rasmi hlm. 21
  • Kata Nama Majmuk hlm. 121
  • Imbuhan Kata Majmuk hlm. 122
  • Kosa kata/istilah hlm. 15
  • Peribahasa hlm. 17
  • Sajak Persahabatan

-maksud

-tema dan persoalan

-gaya bahasa

-nilai dan pengajaran

BIDANG INTERPERSONAL

2.1Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan. Aras 1(i). Mengenal pasti isu dalam topik perbincangan untuk mencungkil idea.

2.2 Menghuraikan idea yang bernas kritis dan kreatif. Aras 1(i) Mengenal pasti isu dalam topic perbincangan untuk mencungkil idea. (ii)Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk mengemukakan pendapat.

BIDANG MAKLUMAT

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutamakan gambaran umum, isi-isi penting daripada pelbagai bahan.

7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (ii) Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah rendah dan bertumpu untuk mendapat penerangan.

BIDANG ESTETIK

10.5Menghuraikan maksud gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi. Aras 1 (i) Mengemukakan tajuk puisi. (iv)Menghuraikan ciri-ciri, bentuk dan nada pantun 4 kerat, syair dan sajak.

12.4Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

 

  1. 1.      B1 DL1 E1
  2. 2.      B1 DB1 E1

 

  1. 5.    

28/1/13 – 1/2/13

  • Unit 2: Merentas Desa hlm. 12
  • Karangan Respons Terbuka 2: Karangan gambaran hlm. 17
  • Kata Nama Ganda hlm. 139
  • Kata Kerja Transitif hlm. 28
  • Kata Kerja Transitif Pasif hlm. 29
  • Prosa Tradisi: Raja Muda

-maksud

-tema dan persoalan

-gaya bahasa

-nilai dan pengajaran

BIDANG INTERPERSONAL

1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1 (iii) Menjelaskan maksud sebenar penyataan dalam teks.

BIDANG MAKLUMAT

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1(iv) Menyatakan maksud tersirat berdasarkan isi tersurat.

BIDANG ESTETIK

10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi. Aras 1 (vi) Mengemukakan maksud puisi. (vii)Menjelaskan penggunaan inversi, metafora, simile, dan personifikasi dalam karya.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. Aras 1(v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

 

 

  1. 6.    

4-8/2/13

 

  • Unit 3: Sahabat Remaja hlm. 21
  • Karangan berpandukan bahan rangsangan 3: Peranan ibu bapa mendidik anak-anak hlm.27
  • Ayat Dasar hlm. 178

Pola FN+FN, FN+FK, FN+FA dan FN+FS

  • Prosa Tradisi: Raja Muda

-sinopsis

-tema dan persoalan

-gaya bahasa

-nilai dan pengajaran

BIDANG INTERPERSONAL

1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1 (iii) Menjelaskan maksud sebenar penyataan dalam teks.

BIDANG MAKLUMAT

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv) Menyatakan maksud tersirat berdasarkan isi tersurat.

BIDANG ESTETIK.

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 1 (ii)Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan

  1. 3.      B1 DT1 E1
    1. 7.    

11-15/2/13

  • Petikan Rencana MyKad hlm. 29
  • Ringkasan dan pemahaman 2: Kelebihan atau kekurangan MyKaD
  • Kata Kerja Tak Transitif hlm. 38
  • Pembentukan Kata Kerja hlm 91
  • Novel Wira Persona Avatari Bab 1-2:

-Sinopsis

-Tema

-Persoalan

BIDANG INTERPERSONAL

1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1 (iii) Menjelaskan maksud sebenar penyataan dalam teks.

BIDANG MAKLUMAT

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (iv) Menyatakan maksud tersirat berdasarkan isi tersurat.

8.2 Menentukan format penyampaian dan jenis penulisan yang sesuai untuk menyampaikan maklumat. Aras 1 (iv) Mengubahsuaikan maklumat untuk memperlihatkan kesinambungan idea. Aras 1 (v) Menjelaskan maklumat untuk membuat kesimpulan awal.

BIDANG ESTETIK

10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi. Aras 1 (vi) Mengemukakan maksud puisi. (vii)Menjelaskan penggunaan inversi, metafora, simile, dan personifikasi dalam karya.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. Aras1 (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

 

  1. 8.    

18-22/2/13

  • Unit 4  Makanan dan Kesihatan hlm. 32
  • Karangan respons terbuka 3: Karangan fakta hlm. 35
  • Jenis-jenis Frasa hlm 167
  • Gaya bahasa hlm. 44-45
  • Laras bahasa hlm. 47
  • Novel Wira Persona Avatari Bab 3-4

-Watak dan perwatakan

-latar

BIDANG INTERPERSONAL

6.2 Menggunakan perkataan, ungkapan, ayat dan laras bahasa yang sesuai untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan. Aras 1 (i) Menyusun kata, ungkapan dan ayat untuk mendapatkan penjelasan tentang barangan dan perkhidmatan dengan menggunakan gaya pengucapan yang sesuai.

BIDANG MAKLUMAT

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutarakan gambaran umum dan isi-isi penting daripada pelbagai bahan. Aras 1 (ii). Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonym dan homonim berdasarkan teks.

BIDANG ESTETIK

10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan

10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya. Aras 1 (ii) Menjelaskan aspek yang menarik dalam karya, prosa dan puisi. Aras 1 (iii). Mengemukakan jenis, siri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif.

 

 

  1. 9.    

25/2/13 – 1/3/13

  • Unit 4: Makanan dan Kesihatan
  • Karangan berpadukan bahan rangsangan 4: Merumuskan carta, pengambilan makanan yang seimbang hlm. 34
  • Aspek gaya bahasa hlm. 57
  • Novel Wira Persona Avatari Bab 5-6

-Latar

-Plot

 

BIDANG INTERPERSONAL

6.2 Menggunakan perkataan, ungkapan, ayat dan laras bahasa yang sesuai untuk mendapatkan barangan dan perkhidmatan. Aras 1(i) Menyusun kata, ungkapan dan ayat untuk mendapatkan penjelasan tentang barangan dan perkhidmatan dengan menggunakan gaya-pengucapan yang sesuai.

BIDANG MAKLUMAT

8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi. Aras 1 (iv) Mengubahsuai maklumat untuk memperlihatkan kesinambungan idea.

8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 2 (ii) Meneliti semula maklumat dan membuat pindaan berdasarkan keperluan tertentu.

8.6 Menyemak semula maklumat dan memutuskan sama ada hendak menerima, menambah, atau menolak pilihan. Aras 1 (iii) Menentukan isi yang penting dan kurang penting dalam maklumat yang diperoleh.

BIDANG ESTETIK

10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi.

10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi. Aras 1 (ii) Menjelaskan aspek yang menarik dalam karya prosa dan puisi.  Aras 1 (vi) Mengemukakan maksud puisi. (vii)Menjelaskan penggunaan inversi, metafora, simile, dan personifikasi dalam karya. Aras 2 (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa.

  1. 4.      B2 DL1 E1
  2. 5.      B2 DB1 E1

 

  1. 10.       

4-8/3/13

 

  • Unit 5: Nikmat Kemerdekaan
  • Ringkasan dan pemahaman 5: Kepentingan perpaduan antara rakyat hlm. 45-46
  • Kosa kata dan istilah sastera
  • Ayat Tunggal hlm. 190
  • Novel Wira Persona Avatari Bab 7-8

-plot

-Teknik plot

 

BIDANG INTERPERSONAL

1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1 (iii)Menjelaskan maksud sebenar penyataan dalam teks.

BIDANG MAKLUMAT

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 2 (i) Meneliti dan mengutarakan fakta dan pendapat dalam bahan dengan memberikan alasan yang sesuai.

8.6 Menyemak semula maklumat dan memutuskan sama asa hendak menerima, menambah atau menolak pilihan. Aras 2 (ii) Meneliti semula maklumat dan membuat pindaan berdasarkan keperluan tertentu.

BIDANG ESTETIK

10.2 Menceritakan aspek yang menarik dalam sesebuah karya. Aras 1 (iii) Menjelaskan aspek yang menarik dalam karya prosa dan puisi

10.3 Menyatakan bentuk dan nada puisi. Aras 1 (iv) Menghuraikan ciri, bentuk dan nada pantun empat kerat, syair dan sajak. . Aras 1 (iii). Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

 

  1. 11.       

11-15/3/13

  • Unit 6: Kasih Sayang hlm. 55
  • Karangan respons terbuka 4: Menulis cerpen (cereka) hlm. 58
  • Kata Adjektif hlm. 51
  • Ragam Ayat (4 Ragam Ayat)
  • Ayat Penyata
  • Kata tugas: Kata penyambung ayat hlm. 59
  • Novel Wira Persona Avatari Bab 9-10

-Gaya bahasa

BIDANG INTERPERSONAL

1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 1 (i) Berbual tentang pengalaman diri dan kegiatan harian dengan menggunakan sebutan, nada dan intonasi yang sesuai.

1.5 Berbincang dan membidas hujah dengan sopan dalam pelbagai situasi. Aras 1 (iii). Menjelaskan maksud sebenar pernyataan dalam teks.

BIDANG MAKLUMAT

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (ii) Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonim, homonim berdasarkan konteks. Aras 1 (iii) Mengajukan soalan bertumpu dan bercapah rendah untuk mendapatkan penerangan.

BIDANG ESTETIK

10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (i) Menyatakan makna kata dan ungkapan berdasarkan konteks untuk memahami maksud tersurat dan tersirat. Aras 2 (i) Membincangkan teks, persoalan, nilai dan pengajaran dalam karya.

12.2Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.(ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

 

  1. 12.       

18-22/3/13

  • Unit 7: Industri Sukan di Malaysia hlm. 66
  • Ringkasan dan pemahaman 6: Petikan tentang kepentingan bersukan
  • Kata Sendi Nama hlm 97-99
  • Kata Praklausa

-Kata Seru hlm. 70

-Ayat Seruan hlm. 210

  • Novel Wira Persona Avatari Bab 11-12

-Nilai

-pengajaran

 

BIDANG INTERPERSONAL

1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 1 (iv). Mengajuk soalan bercapah rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.

2.1 Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan. Aras 1 (i) Mengenal pasti isu dalam topik perbincangan untuk mencungkil idea.

BIDANG MAKLUMAT

9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i) Memilih kata, frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

BIDANG ESTETIK

10.1 Menceritakan semula sesebuah karya secara keseluruhan. Aras 1 (ii) Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

 

 

 

23/3/13 – 31/3/13 CUTI PERTENGAHAN PENGGAL PERTAMA

 

  1. 13.       

1-4/4/13

  • Unit 8: Tanpa Vektor Hidup Sihat hlm 73
  • Karangan berpandukan bahan rangsangan 6: Langkah-langkah
  • Kata perintah hlm. 71
  • Ayat perintah hlm. 211
  • Bidalan hlm. 83
  • Cerpen: Anak Penggunting Rambut

-Sinopsis

-Tema dan Persoalan

BIDANG INTERPERSONAL

1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 2 (i) Mengemukakan hujah dan menegaskan pendirian dengan sopan tentang sesuatu topik yang dibincangkan dengan cara bersahaja.

BIDANG MAKLUMAT

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (v). Menyatakan maksud tersirat berdasarkan isi tersurat.

8.8 Membuat rumusan dengan alasan yang munasabah. Aras 3 (i) Merumuskan maklumat dengan memberikan alasan yang dapat diterima.

BIDANG ESTETIK

10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya.

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (¡) Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (iii). Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

 

  1. 14.       

8-12/4/13

  • Unit 8: Tanpa Vektor Hidup Sihat hlm 73
  • Ringkasan dan pemahaman 7: Cara-cara mengawal penyakit yang berpunca daripada vektor.
  • Kata Tanya hlm 70
  • Ayat Tanya
  • Kata Kerja hlm. 75
  • Cerpen: Anak Penggunting Rambut

-Watak dan perwatakan

-Plot dan teknik plot

-Nilai dan pengajaran

BIDANG INTERPERSONAL

2.1 Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan. Aras 1 (i)   isi dalam topic perbincangan untuk mencungkil idea.

BIDANG MAKLUMAT

8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi. Aras 1 (i) Menentukan maklumat yang sesuai untuk sesuatu tugasan.Aras 1 (ii) Menentukan isi yang penting dan kurang penting dalam maklumat yang diperoleh.

8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (ii) Menyusun maklumat mengikut keperluan.

BIDANG ESTETIK

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

  1. 6.      B2 DT1 E1
  2. 7.      B2 DT1 E2
    1. 15.       

15-19/4/13

  • Unit 9: Keunikan Seni Warisan hlm. 84
  • Karangan respons terbuka 6: Menulis rencana hlm. 88
  • Kosa kata/istilah hlm. 87
  • Kata sendi nama hlm 103-104
  • Prosa Tradisi Hikayat Opu Daeng Menambun

-Sinopsis

-Tema dan persoalan

BIDANG INTERPERSONAL

1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 1 iv. Mengajukan soalan bercapah rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang. Aras 1(v) Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.

2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kreatif dan kritis. Aras 1 (i). Mengenal pasti isu dalam topic perbincangan untuk mencungkil idea.

BIDANG MAKLUMAT

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (iii) Mengajukan soalan bertumpu dan bercapah rendah untuk mendapat penerangan..

8.3 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 2 (ii) Meneliti semula maklumat dan membuat pindaan berdasarkan keperluan tertentu.

BIDANG ESTETIK

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 2 (iii) Menghuraikan watak dan perwatakan dan latar masyarakat.

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (iv) Membina ayat dalam perenggan untuk menghasilkan surat kiriman tak rasmi/surat kiriman rasmi, dialog dan karangan. Aras 1 (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

 

  1. 16.       

22-26/4/13

  • Unit 9: Keunikan Seni Warisan hlm. 84
  • Karangan respons terbuka 6: Menulis rencana hlm. 88
  • Kosa kata/istilah hlm. 87
  • Kata sendi nama hlm 103-104
  • Prosa Tradisi Hikayat Opu Daeng Menambun

-Sinopsis

-Tema dan persoalan

BIDANG INTERPERSONAL

1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 1 iv. Mengajukan soalan bercapah rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang. Aras 1(v) Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.

2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kreatif dan kritis. Aras 1 (i). Mengenal pasti isu dalam topic perbincangan untuk mencungkil idea.

BIDANG MAKLUMAT

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (iii) Mengajukan soalan bertumpu dan bercapah rendah untuk mendapat penerangan..

8.3 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 2 (ii) Meneliti semula maklumat dan membuat pindaan berdasarkan keperluan tertentu.

BIDANG ESTETIK

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 2 (iii) Menghuraikan watak dan perwatakan dan latar masyarakat.

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (iv) Membina ayat dalam perenggan untuk menghasilkan surat kiriman tak rasmi/surat kiriman rasmi, dialog dan karangan. Aras 1 (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

 

  1. 17.       

29/4/13 – 3/5/13

  • Unit 10: Mengeratkan Persahabatan hlm. 94
  • Ringkasan dan pemahaman 8: Petikan kepentingan sahabat bagi remaja

 

  • Kata Tugas: Kata Penyambung Ayat hlm. 60
  • Kata Praklausa hlm. 70-72
  • Prosa Tradisi Hikayat Opu Daeng Menambun

-Nilai

-Pengajaran

BIDANG INTERPERSONAL

1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.

1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 2 (i) Mengemukakan hujah dan menegaskan pendirian dengan sopan tentang sesuatu topik yang dibincangkan dengan cara bersahaja.

BIDANG MAKLUMAT

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 2 (i) Meneliti dan mengutarakan fakta dan pendapat dalam bahan dengan memberikan alasan yang sesuai.

8.2 Menyusun maklumat mengikut keutamaan. Aras 1 (ii) Menyusun maklumat mengikut keperluan.

BIDANG ESTETIK

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa dan sudut pandangan. Aras 1 (ii) Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

 

  1. 18.       

6-10/5/13

  • Unit 11:  Peristiwa Bersejarah hlm. 106
  • Karangan berpandukan bahan rangsangan 9: Peta minda Kepentingan mempelajari mata pelajaran Sejarah.
  • Kata perintah
  • Kata pembenar
  • Perumpamaan hlm.105
  • Drama Inflakasta

-Tema

-Persoalan

-gaya bahasa

BIDANG INTERPERSONAL

1.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai. Aras 1 (i) Berbual tentang pengalaman diri dan kegiatan harian dengan menggunakan kata, sebutan, nada dan intonasi yang sesuai.

2.1 Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan. Aras 1 (i) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat.

BIDANG MAKLUMAT

9.3 Menyediakan kerangka penyampaian dan bahan edaran untuk membuat pembentangan. Aras 2 (i) Mendraf kerangka penyampaian ceramah dan ucapan bahan edaran yang sesuai.

BIDANG ESTETIK

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (ii) Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita. (iii) Menjelaskan aspek yang menarik dalam karya prosa dan puisi.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan

  1. 8.      B3 DL1 E1
  2. 9.      B3 DL1 E2

 

  1. 19.       

13-17/5/13

  Ujian PBS/Pentaksir Pusat Jangka Pendek (2 minggu)

 

  1. 20.       

20-24/5/13

Ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia Ujian PBS/Pentaksir Pusat Jangka Pendek

Ditaksir oleh guru

  25/5/13   CUTI PERTENGAHAN TAHUN  
  1. 21.       

10-14/6/13

 

  • Unit 12: Yang Indah itu Bahasa hlm. 113
  • Karangan respons terbuka 8: Menulis karangan pendapat; Kepentingan teknologi maklumat dalam memajukan negara /kemahiran menulis syair hlm. 119
  • Kata penguat
  • Kata sendi nama
  • Drama Inflakasta

-Plot

-Gaya bahasa

-Nilai dan pengajaran

BIDANG INTERPERSONAL

7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (ii) Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah rendah dan bertumpu untuk mendapat penerangan.

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.Aras 1 (iii)Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk mengenal pasti  maklumat

BIDANG MAKLUMAT

9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i) Memilih kata. Frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

BIDANG ESTETIK

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai pengajaran karya puisi dan prosa.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (v.) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

  1. 10.  B3 DB1 E1
  2. 11.  B3 DB1 E2

 

  1. 22.       

17-21/6/13

  • Unit 13: Angkatan Tentera di Persada Antarabangsa hlm. 124
  • Latihan /bahan perbincangan: Peta minda sumbangan Angkatan Tentera Malaysia hlm. 126.
  • Kata penegas
  • Kata nafi
  • Prosa Tradisi Inderaputera

-Tema

-Persoalan

BIDANG INTERPERSONAL

1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 1 iv. Mengajukan soalan bercapah rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang. Aras 1 (v) Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.

2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kreatif dan kritis. Aras 1 (i). Mengenal pasti isu dalam topic perbincangan untuk mencungkil idea.

BIDANG MAKLUMAT

7.4 Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk membuat rujukan pelbagai bahan bercetak dan bahan elektronik. Aras 1 (iv) Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk mengenal pasti maklumat.

BIDANG ESTETIK

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

 

  1. 23.       

23-27/6/13

  • Unit 14: Indahnya Negaraku 132
  • Latihan Pemahaman petikan hlm 132/140: Karangan berangsangan carta pai hlm. 136
  • Penjodoh bilangan hlm. 117
  • Kata arah
  • Kata pemeri
  • Prosa Tradisi Inderaputera

-Watak dan perwatakan

-Plot

BIDANG INTERPERSONAL

1.2 Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. Aras 1 (ii) Membenarkan pendapat rakan untuk meneruskan perbualan

BIDANG MAKLUMAT

9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (ii)

BIDANG ESTETIK

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai, dan pengajaran. Aras 1 (ii) Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita. Aras 2  (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa.

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

 

  1. 24.       

1-5/7/13

  • Unit 15: Sarawak Bumi Kenyalang hlm. 142
  • Pemahaman petikan kemakmuran Sarawak hlm. 143.
  • Karangan respons terbuka 9: Menulis karangan perbahasan/perbincangan hlm. 144.
  • Ayat Penyata
  • Ayat Seruan hlm. 210
  • Kata bilangan
  • Drama di sini Bakti Disemadi

-Tema dan persoalan

-Plot

BIDANG INTERPERSONAL

2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif. Aras 1 (ii) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat.

BIDANG MAKLUMAT

9.1 Mengguna kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i) Memilih kata. Frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

BIDANG ESTETIK

10.4 Menyatakan jenis. Ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheran. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan. Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi

  1. 12.  B3 DT1 E1
  2. 13.  B3 DT1 E2

 

  1. 25.       

8-12/7/13

  • Unit 15: Sarawak Bumi Kenyalang hlm. 142
  • Karangan berpandukan bahan rangsangan 11: Gambar foto hlm. 42.
  • Mengesan kesilapan ejaan dan tanda baca hlm. 128
  • Perbilangan hlm 130
  • Kosa kata/istilah hlm. 125
  • Drama di sini Bakti Disemadi

-Gaya bahasa

-Nilai dan pengajaran

BIDANG INTERPERSONAL

2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif. Aras 1 (ii) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat.

2.1 Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan untuk menghuraikan pendapat.

2.3 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan. Aras 2 (ii) Meneroka pelbagai kemungkinan idea yang dapat dijadikan penyelesaian masalah.

BIDANG MAKLUMAT

7.1  Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (iv) Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk mengenal pasti maklumat.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

  1. 14.  B4 DL1 E1
  2. 15.  B4 DL1 E2

 

  1. 26.       

15-19/7/13

  • Karangan berpandukan bahan rangsangan:
  • Menukarkan maklumat yang tersurat daripada pelbagai bahan yang dibaca kepada bentuk grafik atau sebaliknya dengan lengkap.
  • Ayat Perintah hlm. 211
  • Ayat Nafi hlm. 221
  • Sajak Ketenangan Sajak

-maksud

-gaya bahasa

-nilai dan pengajaran

BIDANG INTERPERSONAL

1.5 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.

BIDANG MAKLUMAT

7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (iii) Mengemukakan soalan bertumpu dan bercapah rendah untuk mendapat penerangan.

7.5 Membezakan fakta dengan pandangan dalam bahan yang dirujuk. Aras 2 (i) Meneliti dan mengutarakan fakta dan pendapat dalam bahan dengan memberikan alasan yang sesuai.

BIDANG ESTETIK

10.4 Menyatakan jenis. Ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

  1. 16.  B4 DB1 E1
  2. 17.  B4 DT1 E1
    1. 27.       

22-26/7/13

  • Unit 16: Teknologi Binaan hlm. 152
  • Ringkasan dan pemahaman 10: Langkah-langkah mengembalikan keseimbangan ekosistem di Kuala Lumpur hlm. 157.
  • Pembentukan Kata Adjektif hlm 148-151
  • Menghubungkaitkan maklumat tersirat daripada bahan yang dibaca dengan pelbagai bahan bacaan lain.
  • Syair Perang Saudara di Pahang Burung-burung Pagi
BIDANG INTERPERSONAL

1.4 Bersoal jawab secara bertatasusila tentang sesuatu perkara dengan menggunakan pelbagai soalan. Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.

2.0 Memberikan pendapat yang bernas sebagai sumbangan dalam perbincangan.

2.1 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif. Aras 1 (ii) Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonim dan homonim berdasarkan konteks.

BIDANG MAKLUMAT

7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (ii) Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonim dan homonim berdasarkan konteks.

BIDANG ESTETIK

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif.

  1. 18.  B5 DL1 E1
  2. 19.  B5 DL1 E2

 

  1. 28.       

29/8/13 – 2/8/13

  • Unit 17: Zaman Kegemilangan Melaka hlm. 161.
  • Latihan pemahaman/Bahan Petikan Pelabuhan Melaka hlm 161-162.
  • Menyatakan maklumat yang tersirat dengan tepat daripada bahan yang dibaca.
  • Syair Nasihat (Penghujung Thamarat al-Muhimmah)

-maksud

-mencipta syair

BIDANG INTERPERSONAL

1.3 Menyampaikan maklumat yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah aras rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus-terang.

BIDANG MAKLUMAT

7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks. Aras 1 (ii) Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonim dan homonim berdasarkan konteks.

7.7 BIDANG ESTETIK

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

  1. 20.  B5 DB 1 E1
  2. 21.  B5 DB 1 E2

 

 

4-11/8/13

  CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2

 

  1. 29.       
12-16 /8/13
  • Menghasilkan karya kreatif yang lengkap dengan gaya penulisan yang menarik.
  • Cerpen/Sajak

-Ungkapan menarik

  • Hikayat Anggun Cik Tungal

-sinopsis

-plot

-gaya bahasa

-nilai dan pengajaran

BIDANG INTERPERSONAL

1.3 Menyampaikan maklumat yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah aras rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus-terang.

BIDANG MAKLUMAT

7.6 Membezakan fakta dengan pandangan dalam bahan yang dirujuk. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutarakan gambaran umum dan isi-isi penting daripada pelbagai bahan. Aras 1 (v) Menyatakan maksud tersurat berdasarkan isi tersurat.

BIDANG ESTETIK

10.4Menyatakan jenis. Ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa.

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

  1. 22.  B5 DT1 E1
    1. 30.       

19-23/8/13

  • Menghasilkan karya bukan kreatif yang lengkap dengan gaya penulisan yang menarik.
  • Menulis rencana
  • Penanda wacana
  • Ayat gramatis
  • Hikayat Anggun Cik Tungal
BIDANG INTERPERSONAL

2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif. Aras 1 (ii) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat.

2.1 Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan untuk menghuraikan pendapat.

BIDANG MAKLUMAT

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutarakan gambaran umum dan isi-isi penting daripada pelbagai bahan.

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (iv) Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk mengenal pasti maklumat.

BIDANG ESTETIK

10.4 Menyatakan jenis. Ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

 

  1. 23.  B5 DT1 E2
    1. 31.       

26-30/8/13

  • Menghasilkan karya bukan kreatif yang lengkap dengan gaya penulisan yang menarik.

 

  • Menulis rencana
  • Penanda wacana
  • Ayat gramatis
  • Hikayat Anggun Cik Tungal
BIDANG INTERPERSONAL

2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif. Aras 1 (ii) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat.

2.1 Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan untuk menghuraikan pendapat.

BIDANG MAKLUMAT

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutarakan gambaran umum dan isi-isi penting daripada pelbagai bahan.

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut. Aras 1 (iv) Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk mengenal pasti maklumat.

BIDANG ESTETIK

10.4 Menyatakan jenis. Ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa.

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

 

  1. 32.       

2-6/9/13

  • Unit 18: Herba Malaysia hlm. 174
  • Karangan berpandukan bahan rangsangan: Kepentingan hutan
  • Pembentukan perkataan baharu: Imbuhan pinjaman hlm. 159.
  • Gema Sepi Gadis Genius
BIDANG INTERPERSONAL

1.2 Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah aras rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.

BIDANG MAKLUMAT

9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i) Memilih kata. Frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

BIDANG ESTETIK

10.4 Menyatakan jenis. Ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai dan pengajaran karya puisi dan prosa.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

 

  1. 33.       

9-13/9/13

  • Unit 19: Sungai Khazanah Berharga hlm. 181.
  • Pemahaman petikan hlm. 181:
  • Karangan respons terbuka: Menulis Syarahan cara-cara memelihara kebersihan sungai.
  • Jenis-jenis Frasa: Latihan pengukuhan hlm. 167.
  • Ayat laras klasik hlm. 168-169.
  • Cerpen Warkah daripada Ibu

-Nilai dan pengajaran

 

 

BIDANG INTERPERSONAL

2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif. Aras 1 (ii) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat.

2.1 Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan untuk menghuraikan pendapat.

2.3 Mengemukakan cadangan yang membina untuk mencapai tujuan perbincangan. Aras 2 (ii) Meneroka pelbagai kemungkinan idea yang dapat dijadikan penyelesaian masalah.

BIDANG MAKLUMAT

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutarakan gambaran umum dan isi-isi penting daripada pelbagai bahan.

7.3 Mengemukakan soalan untuk mendapatkan penjelasan lanjut.  Aras 1 (iv) Membaca pantas secara imbasan dan luncuran untuk mengenal pasti maklumat.

BIDANG ESTETIK

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

  1. 24.  B6 DL1 E1
    1. 34.       

16-20/9/13

  • Unit 20: Industri Pembuatan Bot dan Perahu hlm. 192.
  • Aktiviti pemahaman hlm. 192-193.
  • Mengolah ayat hlm. 177.
  • Ayat Dasar (Latihan pengukuhan)
  • Simpulan bahasa hlm. 173.
  • Cerpen Capa Rengat
BIDANG INTERPERSONAL.

2.0 Berinteraksi untuk menjalin dan mempererat hubungan mesra.

2.1 Berbual dan berbicara tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan harian yang menyentuh diri, keluarga, rakan dan masyarakat dengan menggunakan kata, sebutan dan intonasi serta nada yang sesuai.

BIDANG MAKLUMAT

8.1 Menyaring maklumat mengikut klasifikasi. Aras 1 (iii) Menentukan isi yang penting dan kurang penting dalam maklumat dengan memasukkan input terbaru.

9.0 Menyampaikan maklumat untuk tujuan tertentu. Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah aras rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.

BIDANG ESTETIK

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai pengajaran karya puisi dan prosa. Aras 2 (i) Membincangkan tema- persoalan, nilai dan pengajaran dalam sastera.

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan memahami kata kunci yang terdapat dalam tajuk penulisan yang diberikan.

  1. 25.  B6 DB1 E1

 

  1. 35.       

23-27/9/13

  • Unt 21: Bintang di Lautan
  • Ringkasan dan pemahaman
  • Kosa kata/istilah
  • Laras bahasa
  • Memurnikan karya
  • Menulis puisi
  • Pantun Empat Kerat (Agama)
BIDANG INTERPERSONAL

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan Aras 1 (ii) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat. Aras 2 (i) Menghubung kait idea utama dan idea sokongan untuk menjelaskan pandangan.

BIDANG MAKLUMAT

7.2 Memahami dan menyatakan maksud perkataan sukar berdasarkan konteks.  Aras 1 (ii) Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonim dan homonim berdasarkan konteks.

BIDANG ESTETIK

10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi. Aras 1 (vi) Mengemukakan maksud puisi. (vii) Menjelaskan aspek gaya bahasa dalam karya: contoh inversi, metafora, simile dan personifikasi. Aras 3 (i) Mengenal pasti keindahan unsur bunyi dalam puisi.

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif.

  1. 26.  B6 DB1 E2

 

  1. 36.       

23/9/13 – 4/10/13

  • Unit 22: Meniti Alaf Siber hlm. 213.
  • Menjawab soalan pemahaman
  • Menulis karya  bukan kreatif
  • Memberi komen
  • Penjodoh Bilangan hlm. 201
  • Ayat Pasif hlm. 199.
  • Sajak Hari Guru

-maksud

-bentuk

-gaya bahasa

-nilai dan pengajaran

BIDANG INTERPERSONAL

2.2 Menghuraikan idea yang bernas secara kritis dan kreatif. Aras 1 (ii) Mengemukakan idea utama dan idea sokongan untuk menghuraikan pendapat.

2.5 Memberikan penjelasan secara spontan tentang sesuatu perkara yang berkaitan dengan isu yang dikemukakan. Aras 2 (ii) Meneroka pelbagai kemungkinan idea yang dapat dijadikan penyelesaian masalah.

BIDANG MAKLUMAT

7.5 Memahami dan meneliti maksud pelbagai sumber yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (ii) Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonim dan homonim berdasarkan konteks. Aras 1 (v) Menyatakan maksud tersirat berdasarkan isi tersurat. Aras 3 (i) Mengenal pasti penggunaan diksi dan ayat dalam bahan pelbagai laras.

8.8 Membuat rumusan dengan alasan yang munasabah. Aras 3 (i) Merumuskan maklumat dengan memberikan alasan yang dapat diterima.

BIDANG ESTETIK

11.1 Mengenal pasti gaya bahasa dalam karya bukan sastera serta menggunakannya dalam penulisan bukan kreatif. Aras 1 (i) Mengesan diksi dan pelbagai ragam ayat dalam karya bukan sastera

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan. Aras 1 (ii) Memahami maksud kata, rangkai kata dan menggunakannya dalam konteks penulisan.

 

  1. 37.       

7-11/10/13

  • Unit 23: Angkasa Raya
  • Menjawab soalan pemahaman
  • Menyenaraikan maklumat hlm. 228.
  • Menulis karangan perbahasan hlm. 222.
  • Ayat Seruan hlm. 210
  • Ayat PPerintah hlm. 211
  • Drama Hemodialisis
BIDANG INTERPERSONAL

2.1 Mencetuskan idea yang bernas semasa memberikan pendapat dalam perbincangan. Aras 1 (i) Memberikan pendapat dengan mengemukakan contoh yang sesuai.

BIDANG MAKLUMAT

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan, idea utama, isi penting dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (ii) Memberikan makna kata dan rangkai kata yang sukar difahami termasuk sinonim, antonim dan homonim berdasarkan konteks.

BIDANG ESTETIK

10.2 Mengenal pasti perkara yang menarik dalam sesebuah karya. Aras 1 (íì) Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita

10.6 Mengulas karya sastera dari segi aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan susut pandangan. Aras 2 (i) Membincangkan tema, persoalan, nilai dan pengajaran dalam karya.  Aras 1 (iii) Menghuraikan watak dan perwatakan dan latar masyarakat

12.2 Mengemukakan isi yang bernas dan membina kerangka penulisan.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif.

 

  1. 38.       

14-18/10/13

  • Penulisan karangan pendapat/fakta
  • Menyunting kesalahan kata dan ayat dalam sesebuah karya.
  • Pantun nasihat
  • Kata penegas
  • Ayat naïf
  • Kesalahan kata dan ayat
  • Drama Hemodialisis
BIDANG INTERPERSONAL

1.2 Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan bertulis tentang sesuatu yang diperihalkan oleh orang lain. Aras 1 (iv) Mengajukan soalan bercapah aras rendah dan memberikan jawapan yang sesuai dalam perbincangan secara berterus terang.

BIDANG MAKLUMAT

9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i) Memilih kata. Frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

BIDANG ESTETIK

10.5 Menghuraikan maksud, gaya bahasa dan unsur bunyi dalam puisi. Aras 1 (iv) Menghuraikan ciri, bentuk dan nada, pantun empat kerat, syair dan sajak.

12.4 Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana untuk menghasilkan perenggan yang koheren.  Aras 1 (v) Menyusun isi dan menggunakan penanda wacana yang tepat yang dapat memperlihatkan perkaitan antara isi.

  1. 27.  B6 DT1 E1
  2. 28.  B6 DT1 E2

 

 

  1. 39.       

21-25/10/13

  • Unit 24: Saalam Perpisahan hlm. 231.
  • Mengarang pantun perpisahan hlm. 239.
  • Ayat majmuk gabungan
  • Sajak Laut
BIDANG INTERPERSONAL

1.3 Menyampaikan maksud yang tersurat dan tersirat berdasarkan bahan yang dikemukakan dengan menggunakan kata dan ungkapan yang sesuai. Aras 2 (i) Mengemukakan hujah dan menegaskan pendirian dengan sopan tentang sesuatu topik yang dibincangkan dengan cara bersahaja.

BIDANG MAKLUMAT

7.5 Memahami dan meneliti maksud tersurat dan tersirat daripada sesuatu bahan. Aras 1 (v). Menyatakan maksud tersirat berdasarkan isi tersurat.

8.8 Membuat rumusan dengan alasan yang munasabah. Aras 3 (i) Merumuskan maklumat dengan memberikan alasan yang dapat diterima.

BIDANG ESTETIK

10.6 Mengulas karya sastera dari aspek watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, dan sudut pandangan. Aras 1 (¡) Mengesan urutan peristiwa untuk menggambarkan keseluruhan cerita.

12.1 Menghasilkan prosa dan puisi secara terancang, tertib, dan kemas dengan menggunakan bahasa yang tepat, indah, dan menarik.

 

  1. 40.       

28/10/13 – 1/11/13

  • Penulisan rencana
  • Menyunting dan memurnikan sesebuah karya yang telah dihasilkan
  • Ayat majmuk pancangan
  • Kesalahan kata dan ayat
  • Syair Mendapat Gemala Naga
  • Sajak Warkah Kepada Generasi
BIDANG INTERPERSONAL

7.1 Mengenal pasti dan menyatakan gambaran keseluruhan idea utama, isi penting, dan isi relevan tentang bahan yang didengar, dibaca dan ditonton. Aras 1 (i) Mengenal pasti dan mengutamakan gambaran umum, isi-isi penting daripada pelbagai bahan.

BIDANG MAKLUMAT

9.1 Menggunakan kata, istilah, frasa, rangkai kata, peribahasa dan ayat yang tepat serta indah untuk menyampaikan maklumat secara tersusun dan kohesif. Aras 1 (i) Memilih kata. Frasa, rangkai kata, peribahasa dan pelbagai jenis ayat yang sesuai untuk menyampaikan maklumat.

BIDANG ESTETIK

10.4 Menyatakan jenis, ciri, tema dan persoalan pemikiran, nilai dan pengajaran. Aras 1 (v) Mengemukakan jenis, ciri-ciri, tema dan persoalan, pemikiran serta nilai pengajaran karya puisi dan prosa.

12.3 Membina ayat topik dan ayat huraian untuk membina perenggan yang kohesif. Aras 1 (iii) Menentukan isi-isi penting yang relevan dengan tajuk penulisan.

 
  1. 41.       

4-8/11/13

Bahan disediakan oleh pihak Lembaga Peperiksaan Malaysia

PENTAKSIRAN PUSAT (JANGKA PANJANG)

 

  1. 42.       

11-15/11/13

Bahan disediakan oleh pihak Lembaga Peperiksaan Malaysia

  PENTAKSIRAN PUSAT (JANGKA PANJANG)

 

  1. 43.       

16/11/13

 

CUTI AKHR TAHUN

 

Disediakan oleh

………………………………………………………………………

MATIN ANAK BAJI

 

Disemak dan disahkan oleh

 

………………………………………….

WAN NURA BT WAN HUSIN

Guru Kanan Bidang Bahasa

 

About these ads

12 responses

  1. nor nazura binti mokhlas | Balas

    salam sejahtera…
    minta izin ambil bahan anda..sy juga guru dan masih belajar selok belok mengajar..terima kasih

  2. salam sejahtera..
    saya guna sebagai panduan untuk melaksanakan pbs BM tahun 2013 sebab x pernah mengajar pbs pada tahun lepas.. tq

  3. salam, bolehkan kongsikan contoh penulisan rph pbs

  4. Sy pun minta izin guna rpt ini sebagai rujukan pbs. Rpt lama tak sesuai. Nak buat sendiri masih blur tapi memang kena buat untuk satu sekolah. Semua rpt diambil nak buat perbandingan.
    Terima kasih buat guru yang baik budi ini sudi berkongsi hasil keringatnya dengan manusia lain.

  5. Saya minta izin guna rpt ini sebagai rujukan pbs.

  6. minta izin guna rpt ini sebagai rujukan pbs….
    boleh kongsi cth panulisan rph bg pbs….
    terima kasih

  7. saya juga minta izin meggunakan rpt ini sebagai rujukan, terima kasih.

  8. assalam mintak izin guna sebagai rujukan.

  9. assalamualaikum…saya sngt tertarik dngn RPT encik…jika tidak keberatan mohon emailkan kpd saya blh? nashira_salju@yahoo.com

  10. SALAM…MOHON MINTA RPT ENCIK SEBAGAI RUJUKAN
    TERIMA KASIH…

  11. fairuz kartini | Balas

    mohon share cikgu punya rpt.jasa baik amat dihargai.

  12. salam..saya guru baharu…jika tidak keberatan minta cikgu emailkan contoh ini kepada saya ya…terima kasih… sitifatimahnoor2886@yahoo.com

Tinggalkan sepatah dua kata

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 42 other followers

%d bloggers like this: