Faktor-faktor yang menyebabkan masyarakat lebih gemar membaca bahan bacaan picisan berbanding dengan buku ilmiah

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

TINGKATAN 1

MEI 2011

Bahagian A(i)

[Masa yang dicadangkan: 40 minit]

[20 markah]

 

Baca petikan di bawah ini dengan teliti dan tulis suatu ringkasan tentang faktor-faktor yang menyebabkan masyarakat lebih gemar membaca bahan bacaan picisan berbanding dengan buku ilmiah. Panjangnya ringkasan anda hendaklah tidak melebihi 80 patah kata. Anda digalakkan menggunakan ayat sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan.

Minat membaca di kalangan masyarakat memang tinggi jika dilihat daripada sambutan yang luar biasa terhadap buku dan majalah popular yang berbentuk picisan. Bahan picisan itu boleh ditakrifkan sebagai bahan bacaan yang tidak mendatangkan sebarang faedah kepada pembaca. Bahan bacaan sebegini juga tidak mengandungi unsur-unsur keilmuan dan pendidikan serta  mengandungi  humor, hiburan, pornografi dan keganasan yang banyak. Contoh bahan picisan ialah komik- komik dan majalah-majalah remaja.

Keghairahan para penerbit yang berlumba-lumba untuk menerbitkan buku atau majalah picisan ini hingga menjadi lambakan di kedai-kedai buku adalah antara faktor yang menggalakkan masyarakat lebih gemar membaca bahan bacaan picisan ini. Kita tidak boleh berbangga dengan peningkatan minat membaca kalau tumpuan hanya diberikan kepada bahan-bahan bacaan yang berbentuk  picisan semata-mata kerana membaca bahan-bahan ini boleh membawa kesan negatif dan tentu sekali tidak mampu mengasah minda supaya masyarakat lebih kreatif dan berfikir dengan lebih bijak dan rasional. Bagi remaja pula, mereka mungkin akan meniru aksi-aksi yang terkandung dalam bahan picisan itu. Contohnya adegan pergaduhan. Hal ini dikatakan demikian kerana mereka sentiasa berkeinginan untuk melakukan sesuatu perkara yang tidak pernah mereka lakukan, mereka sentiasa ingin mencuba. Di samping itu, hal ini juga akan meningkatkan gejala sosial dalam kalangan masyarakat.

Dalam konteks inilah masyarakat, terutamanya remaja lebih gemar membaca bahan-bahan picisan ini kerana kandungannya yang menyeronokan dan memberi kepuasan kepada mereka.  Hal ini terjadi demikian, kerana budaya membaca rakyat Malaysia yang belum mantap lagi.  Selain itu, segelintir masyarakat Malaysia lebih gemar membaca bahan-bahan tentang hiburan, gosip dan rekaan. Hal ini amat meresahkan kita terutamanya apabila kita terbaca kenyataan yang mendakwa buku-buku ilmiah tidak dibaca tersadai  di gedung percetakan Dewan Bahasa dan Pusataka, tambahan pula ahli-ahli akedemik kurang menulis buku yang bersifat ilmiah.  Bagi kebanyakan pelajar pula, mereka tidak berminat untuk membaca buku ilmiah kerana bahan ilmiah dikatakan membosankan dan remeh-temeh bagi mereka, kalau bembaca pun mereka  hanya membaca buku ilmiah untuk tujuan peperiksaan sahaja.

Isu masyarakat lebih gemar membaca bahan bacaan picisan berbanding dengan buku ilmiah, harus dilihat secara keseluruhan dan bukannya menyalahkan satu-satu pihak sahaja. Misalnya, kos pembelian turut mempengaruhi minat remaja untuk membeli bahan-bahan picisan tersebut. Harga bahan-bahan picisan adalah lebih murah berbanding dengan bahan ilmiah. Harga untuk bahan-bahan picisan hanyalah sekitar RM3.00 hingga RM5.00 tetapi untuk bahan-bahan ilmiah, ada yang mencecah ratusan ringgit. Satu lagi faktor sebab hal ini berlaku dapat dilihat pada keadaan bahan-bahan picisan itu sendiri yang mempunyai ilustrasi gambar yang menarik dan berwarna-warni sedangkan pada bahan-bahan ilmiah hanya terdapat warna hitam dan putih sahaja.

Kesimpulannya, masyarakat negara ini lebih gemar membaca buku-buku atau majalah yang menghidangkan bahan bacaan berbentuk hiburan atau rekaan semata-mata daripada membaca bahan bacaan bermaklumat dan berisi ilmu dan pengetahuan.

Pemahaman Bahagian A (ii). Jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

  1. Berikan maksud rangkai kata  mengasah minda dalam petikan. [2 markah]
  2. Nyatakan dua kesan negatif akibat membaca bahan-bahan picisan ? [4 markah]
  3. Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang patut dilakukan untuk menggalakkan masyarakat membaca bahan bacaan yang berbentuk ilmiah ? [4 markah]

Skema pemarkahan Peperiksaan Pertengahan Tahun Mei 2011

Bahagian A(i)

  1. Keghairahan para penerbit yang berlumba-lumba untuk menerbitkan buku atau majalah picisan ini hingga menjadi lambakan di kedai-kedai buku
  2. Remaja lebih gemar membaca bahan-bahan picisan ini kerana kandungannya yang menyeronokkan dan memberi kepuasan kepada mereka.
  3. Hal ini terjadi demikian, kerana budaya membaca rakyat Malaysia yang belum mantap lagi.
  4. Selain itu, segelintir masyarakat Malaysia lebih gemar membaca bahan-bahan tentang hiburan, gosip dan rekaan.
  5. Tambahan pula ahli-ahli akedemik kurang menulis buku yang bersifat ilmiah.
  6. Bagi kebanyakan pelajar pula, mereka tidak berminat untuk membaca buku ilmiah kerana bahan ilmiah dikatakan membosankan dan remeh-temeh bagi mereka
  7. mereka  hanya membaca buku ilmiah untuk tujuan peperiksaan sahaja
  8. Harga bahan-bahan picisan adalah lebih murah berbanding dengan bahan ilmiah.
  9. Satu lagi faktor sebab hal ini berlaku dapat dilihat pada keadaan bahan-bahan picisan itu sendiri yang mempunyai ilustrasi gambar yang menarik
  10. pada bahan-bahan ilmiah hanya terdapat warna hitam dan putih sahaja.

SKEMA JAWAPAN

Pemahaman Bahagian A (ii). Jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.

  1. Berikan maksud rangkai kata  mengasah minda dalam petikan. [2 markah]

Maksud rangkai kata  mengasah minda dalam petikan ialah

  • memupuk fikiran
  • menajamkan akal
  • mempertajam akal
  • memupuk daya berfikir
  • meningkatkan keupayaan akal/berfikir.

2.  Nyatakan dua kesan negatif akibat membaca bahan-bahan picisan ? [4 markah]

Dua kesan negatif akibat membaca bahan-bahan picisan ialah

  • bahan tersebut tentu sekali tidak mampu mengasah minda supaya masyarakat lebih kreatif dan berfikir dengan lebih bijak dan rasional.
  • Selain itu, bagi remaja pula, mereka mungkin akan meniru aksi-aksi yang terkandung dalam bahan picisan itu. Di samping itu, membaca bahan picisan juga akan meningkatkan gejala sosial dalam kalangan masyarakat.

3.  Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah yang patut dilakukan untuk menggalakkan masyarakat membaca bahan bacaan yang berbentuk ilmiah ? [4 markah]

About these ads

12 responses

  1. mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm………….. good ….. nice

  2. sya suka2

  3. terima kasih . .terbaik

  4. kalau buku teks hanya hidangkan text saja…mmg bosanlah….cuba kalau ada gambar, kan best??kalau komik beri ilmu pengajaran, okay apa? sbb tulah bosan betul soalan SPM….suma nak bagi negatif pada art and komik…padahal ianya satu bahan ilmiah jugak….

    1. Setuju. :)
      kalau ianya berunsur ilmu.

  5. majalah hiburan memberi banyak kesan positif ,bagi pendapat saya

    1. bukan positif but negatif

  6. trima ksih ats mklumat.mmg trbaik

  7. bacaan picisan ada yang berguna.seprti novel..ia banyak pepatah dan kata-kata yang boleh diperbahrui oleh pelajar..kesimpulannya.bacaan picisan ada yang beguna bukan hanya mempunyai hiburan dan lain-lain sahaja..

  8. Memang baik ini karangan.

  9. Sapew tau soalan no 3 komen jp jwp boley?

Tinggalkan sepatah dua kata

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 42 other followers

%d bloggers like this: