Kempen-kempen kerajaan yang gagal

Setiap kali kita berjalan, melepak atau ke mana saja pasti kita akan terpandang kempen – kempen yang dijalankan oleh kerajaan samada di pemplet, poster, risalah, di kaca televisyen mahupun di corong – corong radio. Antara kempen yang paling kerap kita lihat kempen antimerokok, kempen keselamatan jalan raya, kempen kitar semula dan kempen mencegah demam denggi. Sudah diketahui umum, kempen – kempen ini dijalankan oleh pihak kerajaan ini adalah untuk memberi kesedaran kepada rakyat tentang sesuatu pekara demi kebaikan bersama. Tetapi, pernahkah kita melihat sejauh mana keberkesanan kempen-kempen yang telah dijalankan? Jawapannya gagal.

Mengapa gagal? Mudah saja, perhatikan kempen yang pernah diwar – warkan oleh kerajaan . Adakah anda nampak akan perubahan yang berlaku selepas kempen tentang sesuatu isu sudah berjalan lama (contoh kempen keselamatan jalan raya)? sebenarnya tidak ada perubahan langsung. Jika ada perubahan pun, peratusannya sangat – sangatlah kecil. berjuta ringgit telah dibelanjakan oleh kerajaan dalam menjayakan kempen mereka, tetapi setiap kali membaca laporan akhbar, pasti ada berita tentang kegagalan kempen yang dijalankan. Apabila dilihat disekeling kita pun, tiada perubahan ketara yang berlaku walaupun ada diantara kempen yang dibuat secara besar – besaran. Kemalangan maut masih berlaku, alam sekitar masih tercemar, orang semakin ramai yang menjadi perokok dan macam – macam lagi.

Oleh itu, haku ingin kongsikan kepada anda beberapa kempen besar yang dikatakan gagal mengubah sikap dan tingkah laku rakyat walaupun jutaan ringgit telah dikeluarkan. Antara contoh kempen – kempen  besar yang gagal memberi kesedaran kepada rakyat

Kempen Antimerokok.

Kempen ini merupakan kempen yang paling mahal dibelanjakan oleh pihak kerajaan untuk memastikan rakyat berhenti merokok atau tidak merokok. Tetapi, kempen yang berharga RM 20 juta setahun ini sebenarnya gagal mengurangkan jumlah perokok dinegara ini malah peratusan yang merokok semakin meningkat. Cuba anda tanya kepada perokok – perokok, adakah mereka gentar dengan kempen – kempen ngeri yang ditunjukan pada kotak rokok? mudah jawapannya, TIDAK.

Kempen Keselamatan Jalanraya.

Lihat statistik kemalangan jalanraya bagi tempoh 10 tahun dibawah ini, angka semakin meningkat bukan? kalau kita alert dengan laporan OPS Sikap yang jalankan semasa musim – musim perayaan, jumlah kemalangan dan kematian akibat kemalangan pasti meningkat. Banyak kempen – kempen keselamatan jalanraya dilakukan oleh pihak kerajaan seperti kempen pemanduan berhemah, kempen memakai tali pinggang keledar dan macam – macam lagi. Itu tidak termasuk menteri – menteri dan orang – orang besar yang turun padang memberi risalah keselamatan jalan raya kepada para pemandu di tol – tol  semasa musim perayaan. Tetapi tidak ramai yang ikut apa yang disarankan oleh pihak kerajaan dalam kempen yang dijalankan oleh mereka dan kemalangan masih berlaku.

Kempen Kitar Semula

Dulu kempen ini cukup top di dalam TV dan juga surat khabar. Kerajaan siap letakkan lagi tong – tong kitar semula di tempat – tempat awam bagi mengalakkan rakyat membuang sampah – sampah yang boleh dikitar semula didalam tong – tong yang dikhaskan. Sekarang, anda perasan lagi tak tong – tong berkenaan? tidak bukan. Of course lar sekarang tong – tong telah dikitar semula menjadi tong sampah hitam kerana kempen kitar semula yang dijalankan dahulu sebenarnya gagal. Rakyat bukan membuang sampah yang boleh dikitar semula kedalam tong tersebut, tetapi membuang bermacam – macam sampah kedalam tong itu. Jadi sekarang, kempen yang dulu cukup diriuh di kaca – kaca TV dan surat khabar hanya diteruskan oleh pengusaha – pengusaha barang lusuh dan juga tukang sapu sampah. Kempen seumpama ini masih dijalankan, tapi tidak sehebat dulu. Antara kempen yang mirip seperti Kempen Kitar Semula ialah kempen tidak mengunakan plastik pada hari – hari tertentu. Walaubagaimana pun, kempen kebersihan alam sekitar ini masih gagal menghalang kerakusan rakyat untuk menambah jumlah sampah ditapak pelupusan sampah.

Kempen – kempen Kesihatan

Kempen kesihatan yang haku maksudkan ialah seperti Kempen Cara Hidup Sihat, Kempen Anti Denggi, Kempen Kurangkan Pengambilan Gula dan macam – macam lagi. Tetapi semuanya gagal menarik minat rakyat untuk mengamalkannya walaupun bermacam – macam usaha dilakukan oleh pihak kerajaan dalam usaha memastikan rakyat dinegara ini sihat dan bebas dari penyakit.

Sebab-sebab gagal

  • kempen tu memang tak dapat menarik minat rakyat
  • atau rakyat memang hati keras takleh diubah dah atau
  • kempen tu hangat-hangat tahi ayam atau
  • setiap kempen tu sebenarnya ada agenda tersendiri?

 

 

About these ads

3 responses

  1. agenda sndiri tuh mcm mane?

  2. Salam 1 malaysia,

    Pertama sekali,saya memperkenalkkan diri saya.Saya Sathya Raj a/l Gunasegran MMP dari pelajar UniMAP ingin menanyakan idea-idea atau cadangan dari tuan/puan. Kami merancangkan satu projek iaitu 3R pada pesta Konvokesyen Ke-6 di dataran Kangar,Perlis.Dalam perbincangan ini,kami boleh mendapat pandangan/pendapat untuk melancarkan projek 3R untuk membaiki kelemahan daripada kegagalan projek 3R.Saya menunggu jawapan daripada tuan/puan.Sekian,terima kasih.

  3. I was wondering if you ever thought of changing the structure of your blog?
    Its very well written; I love what youve got to say.

    But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better.
    Youve got an awful lot of text for only having 1 or 2 images.
    Maybe you could space it out better?

Tinggalkan sepatah dua kata

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 43 other followers

%d bloggers like this: